tisdag 2 mars 2010

*Suckar förbryllat*

Idag så hade vi en längre konversation, jag, koreanskan jag delar rum med och våran hyresvärd, om toapapper.

Jag tror att vi snackade om toapapper i säkert 20 minuter.

Det är alltså som så nu, att min hyresvärd anser att toapapper och diskmedel inte direkt ingår i hyran, utan att det är någonting som vi alla använder, och därför ska vi alla köpa det. Inte för oss själva alltså, utan som ett schema, så att alla köper toapapper och diskmedel då det behövs, så att det inte bara är hyresvärden som köper det hela tiden.

Koreanskan gillar inte den idén alls, utan hon tycker att antingen så ska det ingå i hyran, eller så kan hon köpa till sig själv enbart, och räknar in det som andra personliga artiklar som tvål, tvättmedel och mat osv.

Jag däremot, är lite delad i den frågan. För det gäller bara två saker, diskmedel och toapapper som vi alla använder flera gånger om dagen, men det kostar just ingenting i det här landet. Det är fruktansvärt billigt, bara man hittar rätt affär och köper storpack, så för mig spelar det som ingen roll.
Jag kan köpa toapapper och diskmedel om det ska vara så, eftersom det inte är så dyrt och då vi faktiskt är 3 personer som delar på den utgiften, så det är en utgift man får stå för var tredje gång det finns behov, om ni fattar vad jag menar.

Men, eftersom det är en sån liten summa, så kan jag även inte förstå varför hon inte kan låta det ingå, då vi faktiskt betalar en ganska hög hyra för att dela ett rum utan något direkt privatliv. Det finns ingen dörr som vi kan stänga, utan bara ett skynke som man drar för öppningen till hallen, och så är det en öppning in till hyresvärdens sovrum också, där hon har hängt ett skynke och satt emot några hyllor som vi kan använda som garderob eller skafferi eller liknande. Så vi hör ju allting som sker i hennes rum, likaså åt andra hållet. Man kan ju aldrig vara ensam här.

Men ändå, så det blev en liten dispyt om det där, då koreanskan inte tycker att det är rättvist, att vi ska köpa såna produkter till hyresvärden och hennes barn, utan då kan hon likagärna köpa för eget bruk enbart.

Och på någon vänster så slutade det med att hon kommer att flytta ut inom en månad.

För toapapper.

Och det är här jag suckar, jag fattar inte att det kan bli en sån stor grej, av någonting så litet.
Jamen vaddå? Det kostar just ingenting, och det är en utgift som vi kommer att få lägga var tredje gång det behövs, och när är det tidsmässigt då? Var tredje månad? Längre, med tanke på diskmedlet. Herregud, kan man inte lägga knappt 20 svenska kronor var tredje månad ca för toapapper då vet jag inte vad.

Och jag suckar även åt det andra hållet, för att inte kunna låta det ingå i hyran, då jag anser att det faktiskt är en ganska hög hyra som vi betalar här.
Och än en gång så får jag höra uttrycket, - det här är inget hotell.

Men herregud människor, det handlar om 1.69€ för ett paket med 12 rullar toapapper i närmaste snabbköp!

Och där låter jag den frågan bero, för jag blir lite irriterad också, dels på hyresvärden som faktiskt inte sa någonting om att vi skulle köpa såna produkter också, utan toapappret tog slut häromdagen och så kom hon till oss nu och sa, nu är det din tur att köpa!
Diskmedlet tog slut två dagar efter att jag flyttade in här, och då köpte hennes son nytt, så då kan man ju anta att det ingår, men jag vet inte...
Och dels blir jag irriterad på koreanskan som ska göra en sån stor grej av det hela. Visst, jag vet, hon har ingen direkt fast hög inkomst, hon har ju varken jobb eller studier, men som sagt, det handlar alltså om 1.69€ var tredje månad ungefär. Det kan säkert bli billigare, om man köper större förpackning i ett större varuhus, jag har inte kollat det än, men pga detta så ska hon alltså flytta.

Men jag låter det bero.

Inga kommentarer: