måndag 29 mars 2010

Förändringar

Just nu regnar det och åskar. Mycket. Blåser gör det också men bor man på åttonde våningen så blåser det jämt verkar det som.

Det blåser i princip jämt då man är på marken också här i Paris kom jag på nu.

Igår på jobbet så var en av killarna som helt förbytt. Jag vet inte vad som tagit åt han men han var...trevlig. Väldigt ovanligt må jag erkänna, då det här är samma person som varit ett riktigt jävla pain in the ass hittills dom senaste 3 månaderna. Men igår var han som helt förbytt, skämtade, hjälpte mig med nya franska uttryck och ord, bl a "halsa", men det vet jag inte hur man skriver på franska. Han var hur trevlig som helst, glad och helt ok med att jag inte fattade vad han sa en gång, han sa; hur mycket får jag om jag halsar det här? och höll upp en karaff med 10 expressos i som han hade gjort åt mig eftersom jag höll på att förbereda mixar till våra frappuchinos. Först, så fatta jag ju självklart inte, eftersom jag aldrig hört ordet halsa förut, men sen så är jag inte en sån person som fattar såna där grejer överhuvudtaget.
Att försöka sig på ett sånt "skämt" på mig brukar plana ut ganska rejält eftersom jag har noll humor för såna grejer som, hur mycket får jag för att göra det där, eller det där, osv...

Men han lät det bero bara, väldigt knepigt...Och sen, då jag var tvungen att gå och stämpla ut, så låtsades han bli helt förstörd och bara, nej, gå inte, stanna...

Han var som helt förbytt, och det är ju till det bättre. Det är ju så mycket roligare och lättare att jobba med folk som är glada och schysta, och nu är vi ju alla snälla och hjälpsamma mot varandra i cafét. Visst, jag känner mig fortfarande inte som en i gänget, men jag är ju vanligtvis inte en person som pratar mycket och går på, som alla jag jobbar med är. För någon dag sedan, då jag var nere i förrådet med en annan kille som jobbar i restaurangen, så anmärkte han ju på detta faktum att jag inte pratar så mycket, och jag svarade med samma sak som gör hemma, jag har ju inget vettigt att säga, så då är det lika bra att hålla tyst. Plus så sa jag ju att det är svårt att finna alla ord som jag vill använda och att prata i samma tempo som dom gör, det blir ju svårare då man inte är en person som pratar mycket eller snabbt vanligtvis heller. Då sa han att han tyckte det var synd, eftersom jag verkar vara en sån schysst person som dom alla egentligen vill lära känna bättre.

Idag var en sån dag, som jag kände att min franska var på botten, jag kunde knappt artikulera dom mest enklaste orden utan att bryta på min svenska accent. Jag tror att det mest beror på att jag inte sovit tillräckligt bra dom senaste nätterna, jag har inte känt mig riktigt utsövd på över en veckas tid tror jag, och varje morgon har jag haft svårt att finna motivationen att kliva ur sängen. Sen så har jag varit helt slut i huvudet också hela helgen, det blir ju värre efter att man jobbat ett par timmar i kassan också har jag märkt, nu har det varit mycket amerikanska och brittiska turister, så jag har nästan pratat mer engelska än franska i helgen, idag prata jag t om engelska med mina arbetskamrater ett par gånger för att jag inte tänkte på att byta språk i huvudet. Helt slut i tankeverksamheten alltså.

Jag har varit trött mest hela dagarna i helgen också, på eftermiddagarna då jag kommit hem från jobbet så har jag knappt kunnat hålla ögonen öppna.
Men nu får jag helg, ledig imorgon och på onsdag. Vet inte vad jag ska göra riktigt men har fått nys om ett aquarium inne i centrum, ett av dom största i Europa eller hur det nu var, jättestort är det iaf och jag gillar att gå och kolla på fisk. Det kostar visserligen 19.50€, det dyraste stället hittills som jag träffat på och inte ens någon reduktion får jag heller.
Jag vet inte om jag ska gå dit, det skulle ju ha varit roligare att gå med någon, jag har ju blivit som van vid att göra allting själv det senaste året men sånt här skulle det ju ha varit kul att haft någon med sig till.

Anyway...
Så har den nya säsongen av Heroes börjat igen, kollade precis på första dubbelavsnittet, verkade väl inte vara sådär himla spännande, men vi får hoppas på att det ordnar till sig.
Just nu kollar jag på senaste avsnittet av Cold Case, inget jag brukar följa, men som man brukade kolla på ibland om man satt uppe vid en ett-två på natten hemma då det vanligtvis brukade gå på femman vid den tidpunkten förr i tiden då jag bodde i Sverige.

Får se hur länge till jag orkar ha ögonen öppna.

Inga kommentarer: