onsdag 24 mars 2010

Ett par timmar på muséet


Det här är den enda bilden jag tog inne på muséet, eftersom det var förbjudet att knäppa kort på själva utställningen, det här är ute i trädgården, där det satt folk och fikade och myste i vårvärmen.
Jag skulle verkligen vilja ha en bra systemkamera känner jag ju också, för jag gör inte trädgården rättvisa med den här sketna bilden. Jag ville få med detaljerna, dom olika rosa nyanserna som trädens nyslagna blommor hade, allt det vackra. Men istället får jag det här.

Man ser ju knappt vad motivet ska föreställa för fasiken.

Men ja, vi återgår till min dag på muséet, som började med 1½ timmes väntan i kö utanför, en helt normal väntetid fick jag reda på då jag kommit närmare ingången. Sen betalade jag 5.50€ för att få kika på över 300 underbara plagg som Yves Saint Laurent skapat under sina 50 år inom modevärlden.

Jag blev hänförd av nästintill allt. Mode är en konstform jag starkt uppskattar, likaså fotografier. Men statyer och akvareller har jag svårare att fästa mig vid, jag vet inte varför men det är väl helt enkelt inte min grej antar jag.
Visserligen så är jag ingen modeslav, personligen så köper jag mest kläder för att dom är bekväma, smickrar min kroppsform och får mig att se presentabel ut. Men att se mode som en konstform är någonting jag njuter av.

Jag rekommenderar er alla starkt att åka på den här utställningen, om ni är det minsta intresserade av mode, är man mellan 14-26 så kostar det 5.50€, under 14 går in gratis och så är det en massa andra som kommer in gratis också, men för övriga så kostar det 11€.
Utställningen håller på ända fram till 29 augusti så det är ingen direkt brådska.

Skulle ni vara intresserade av annat som händer i Paris, så finns sidan Paris.fr, det går att översätta sidan till engelska också och där står det en massa om vad man kan göra här.

Jag går alltid in där för att kolla in aktuella konstutställningar, priser och tider och hur man tar sig till dom olika platserna står där också så det är väldigt praktiskt.

Lite smågrejer som hänt sen sist,

Mina hörsnäckor har gått sönder, det beror på att jag en kväll hade dom kopplade till datorn, och då jag skulle sätta datorn på bordet så höll jag fast kabeln så någonting drogs isär därinne. Nu kan jag bara höra i den högra snäckan, om jag inte trycker som en jäkla tok på ett visst ställe på kabeln, då kan man höra lite i den vänstra om man har tur.

Så nu använder jag mina hörsnäckor som är till mobilen, det går lika bra det men nu är jag desto mer försiktig med vart kabeln håller hus då jag ställer ifrån mig datorn.

Koreanskan har blivit lite lugnare av sig, tystare. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på men jag antar att hon fått sig en utskällning av hyresvärden efter sina nattliga strapatser dom senaste dagarna.
Det har även kommit fram, att i söndags natt då hon stormade ur lägenheten i bara pyjamas, så lyckades hon bli av med telefon, pass och nycklar. Plånboken vet jag inte, men den brukar höra till om man lyckas bli av med övriga saker på en och samma gång. Livet är inte lätt för min koreanska "colocatrice" för tillfället, asiat i Frankrike utan papper, jobb och inom en vecka, utan bostad.
Kan ju vara därför som hon är lite lugnare av sig, men pratar för sig själv gör hon fortfarande.

Inga kommentarer: