onsdag 3 mars 2010

HSBC?

Idag var jag till en annan bank och bokade en tid i nästa vecka. Vi får se hur det kommer att gå, om jag kommer att öppna ett konto där nu istället.

Den heter HSBC och är ganska internationell, jag tror t om att dom finns i Sverige också, eftersom bankkvinnan frågade om jag hade ett bankkonto hos dom hemma sen innan. Men jag är inte så insatt i det, jag vill bara öppna ett franskt bankkonto så att jag kan sätta in mina lönecheckar utan speciellt höga avgifter(helst inga alls) och kunna göra överföringar själv helt gratis till mitt svenska bankkonto. Och det vet jag att jag kan göra gratis via internet hos dom här.
Det dryga är väl att bankkortet är så dyrt, 30€/år för det billigaste...Jag betalar väl 50-100kr/år för mitt svenska visakort, plus 50kr för mitt visa2 kort, tror jag det är...
Dom har ju andra bankkort också, man kan välja mellan olika alternativ för hur mycket man ska kunna ta ut per månad och vecka, och hur mycket man ska kunna ta ut i utlandet och sånt, en massa saker som jag inte förstår mig på, annat än att dom är snuskigt dyra, ett kort kostar 3000kr/år.

Men ja, jag gick ju dit och pratade med en bankkvinna, och så frågade hon mig om varför jag inte gick till en annan bank, crédit mutuel, som det står på mina checkar så jag antar att det är den banken som jobbet har.

Ja, för det första, så hittar jag inget av deras bankkontor, och för det andra så trodde jag inte att det hade någon betydelse, fast det kanske det har?

Jag har läst alla deras avgifter och sånt, och jag hittar ingenting om att dom tar ut en avgift för att sätta in en check som en annan bank har ställt ut, men på mötet så ska jag fråga henne om allt det där, hur allt sånt verkligen går till och så.

Att det ska vara så krångligt hela tiden med allt sånt här...Kvinnan som jag pratade med på Banque de France, som jag var till igår, hon undrade om jag inte bara kunde skicka mina checkar till Sverige, per post. Går det ens? Ja, alltså, att dom går att skicka med post funkar ju, men måste liksom inte jag vara med, för att sätta in checkarna på mitt konto?
Jag har ju inte gett någon hemma en fullmakt för mina bankkonton heller, det glömde jag helt bort i höstas innan jag reste...

Ja, vi får helt enkelt hoppas på det bästa, att jag kan öppna ett bankkonto hos dom här, kunna sätta in mina lönecheckar gratis och föra över pengar till mitt svenska bankkonto gratis.

Ja, och kunna ta ut pengar på bankautomater också, och handla i affärer med kortet, såna grejer vore också bra att kunna göra.

Inga kommentarer: