fredag 5 mars 2010

irriterad

Jag blir så irriterad ibland, på våra managers. En del utav dom iaf, och jag är inte ensam om det, vi är alla i cafét irriterad på en del av managerna.

Situationen är som så, att cafét är väldigt populärt. Jag vet inte om det är populärare än dom andra caféerna, men vi har alltid mycket kunder och lång kö, så man hinner ju inte kolla in hur det ser ut på dom andra ställena i och för sig.
Och vi är sammanlagt 6 baristor. 6 stycken som är tränade till att vara baristor, jag vet inte med dom som har jobbat längre än mig, men jag tror inte att dom har fått någon direkt längre utbildning i att vara i restaurangen, utan dom fick jobb, precis som jag, som baristor och ska därav jobba i caféverksamheten och inte stå i köket och vända burgare.

Vi 6 baristor har som ett rullande schema, så vi är ju inte alltid allihopa på jobbet och jobbar, en del dagar kan man vara bara 2 stycken ibland, eller 3.
Är vi 3 baristor eller fler som jobbar samtidigt, så tar en del managers någon barista och sätter honom på jobb i köket, oavsett om vi har behov av att vara 3-4 stycken vilket vi har då vi som bekant har väldigt mycket kunder.

Men det fattar inte en del, eller ja, dom flesta, av våra managers, utan dom bara säger att dom har behov av en barista i köket, till att göra strips eller hamburgare eller liknande köksverksamhet.

Dom har behov av en barista till att göra en vanlig McDo-anställds jobb, då vi står 2 stycken och stressar sönder oss i cafét för att få alla kunder tillfredsställda.

Och vi blir ju alla baristor så fruktansvärt irriterade på det här fenomenet, för oftast då det är så, så har dom egentligen inte så värst stort behov av en extra person i köket, utan det kan vara väldigt lugnt där, men betydligt mer folk som vill fika.
Idag på eftermiddagen så var vi 4 baristor som jobbade, det var jag som slutade 18.30, den andra tjejen som slutade 20.00 med en av dom nya killarna, och en av dom killarna som jobbat längst av oss, jag vet inte exakt när han slutade men jag gissar på 21.00 då han brukar sluta sent då han har eftermiddagspassen.
Han var i köket exakt hela sin arbetsdag, och stod och gjorde wraps och dom här nuggetslådorna, en ganska enkel syssla jag vet, men ändock i köket där han tekniskt sett inte hör hemma.

Men han har varit mer i köket/kassan hos McDo än han har varit i cafét dom senaste veckorna faktiskt.

Efter 16 ca så skickade vi iväg den nya killen till att ta ut varor från frysen, för att förbereda inför imorgon, så efter det blev jag och den andra tjejen ensamma. Och det funkar faktiskt inte att vara bara 2 efter 14.30-tiden, det är alldeles för mycket folk som kommer och vill fika. Det blir alldeles för stressigt att hinna med alla beställningar och att hålla vitrinen välfylld och disken borta. Man hinner inte med helt enkelt.
Så jag gick inte och stämplade ut 18.30, som jag enligt schemat måste göra, utan jag stannade kvar till 19, då vi stängde. Jag gjorde det eftersom vi har mycket kunder ända fram tills sista minut bokstavligt talat, och den nya killen var fortfarande i frysen(han är faktiskt väldigt seg därnere, herregud, närmare 2½-3 timmar? Han tar ju en rökpaus också så...).
Ungefär vid tjugo i sju, så kom kvällens manager till cafét, och hjälpte till lite smått med att ställa disken vid diskhon, och då frågade den andra tjejen vart den här andra killen var, han som ikväll jobbade i köket, då svarade managern bara med att säga, vi har behov av honom i köket, ni klarar er fint bara ni två.

...

Hon måste ju vara helt blind, var det enda jag kunde tänka, hon har ju schemat och borde ju antagligen ha vetat att jag just då jobbade övertid, det stod ett helt berg med disk och brickor överallt och vi hade praktiskt taget ingenting i vitrinen eftersom vi helt enkelt inte hann med att hålla efter alltihop samtidigt som vi skulle ta kunder, skitigt överallt var det också.

Men det enda som hon kunde komma med var just att dom hade behov av honom i köket och vart höll egentligen den nya killen hus då?


Ja alltså, jag gillar våra managers, jag gillar alla våra chefer eftersom dom för det mesta är schysta och berömmer en och uppmuntrar en ofta. Dom låter en få veta att man har gjort ett jäkligt bra jobb, och att dom uppskattar det.
Men en del gånger så förstår jag inte hur dom tänker, det är ibland som att man fortfarande är den nya enligt dom, som att man inte vet hur man ska sköta cafét och som att vi inte vet vad som behövs göras och när. Jag brukar oftast bara säga, ja ok, jag gör det. Men dom andra - som ju är fransoser - kan inte riktigt acceptera detta nedlåtande tilltal, utan en kille(översittaren) har faktiskt skällt ut en manager(samma som ikväll) pga detta, då hon kom till cafét och började styra och ställa enligt honom. Han skällde ut henne efter noter att hon inte hade någonting att göra i cafét till att börja med, att det var vi som var baristor och som vet hur man gör, inte hon utan att hon inte hade ett skit att säga till om hur vi ska sköta cafét...Allt detta inför en handfull kunder dessutom, men dom var ju fransoser också så dom är antagligen vana.

Jag känner på mig att detta kommer att bli ett alltför långt inlägg, så förbered er redan nu.

Men hon är ju ganska ofta i cafét och hjälper till, dom flesta managerna har ju börjat med det nu så antagligen så har dom fattat att vi har det stressigt. Dom försöker iaf, och jag uppskattar det, för då är dom ju mer insatta i hur allting fungerar och hur mycket folk vi behöver i cafét för att allting ska rulla på bra, så har vi tur så kommer dom inte att sno baristor till att sköta restaurangpersonalens jobb i fortsättningen.

Jag kan ju även nämna, att för att cafét ska rulla på bra då det är mycket kunder, så behöver vi sammanlagt 4 personer, en i kassan, en som står och tar beställningar och patisserier, detta är även samma person som ger direktiv "bakåt", alltså vilka drycker som beställs, en som gör kalla drycker och varm choklad(eftersom mixarna och chokladmaskinen står brevid varandra så blir det smidigast så) och sköter disken, och tillslut en som gör kaffedryckerna. Disken kan man dela på dom två som gör alla dryckerna, då det finns tid.

Är vi 4 stycken, så fungerar det alltid bra i cafét, alla har någonting att göra och alla beställningar går fort och smidigt och för det mesta så är alla ytor rena och vi har inte så mycket disk som står överallt. Jag älskar idén med att ta beställningar i förväg, på det sättet så är oftast dryckerna klara innan kunden ens har hunnit betala och slipper därav stå och vänta vid sidan om där vi ibland har misslyckats och glömt bort deras beställning.

Men ja, ibland så får vi ha det bra, men för det mesta är vi bara 2, så vi gör det bästa av situationen...Det sämsta är ju att kunderna blir lidande, att få stå i kö närmare 20 minuter gillar ingen, allra minst otåliga fransoser. Och det ger i sin tur dåligt rykte, så någon gång i framtiden så kommer vi helt plötsligt inte att ha några kunder, då ryktet kommit igång att vi är sega och att det alltid tar för lång tid och vitrinen är aldrig full med varor och att det är skitigt och fullt med disk i cafét.

Allt detta för att managerna hela tiden måste sno baristor av cafét...

Men ja, lite mer om min dag kanske, detta blir en rolig motsägning jag vet=)

Idag så började jag 12, alltså då den värsta lunchrushen kommit igång, så jag fick börja med att vara i restaurangen...
Men, som tur är, så slapp jag stå i "deliveryn". Deliveryn, det är alltså som så, att här i Paris så har dom som datorer där man kan beställa sin mat, utan att behöva stå i kö till kassan och vänta. Utan man knappar in sin beställning på en dator, betalar med sitt bankkort och sen går man till ett speciellt hörn där vi som har deliveryn oftast redan har gjort klart kundens beställning. Det är väl det som är själva idén med deliveryn, att kunden ska få sin mat snabbt, och slippa stå och vänta onödigt länge.
Då jag får hoppa in i restaurangen, så får jag göra detta, och om det inte är så många beställningar, så har jag gjort "backup" till personerna som står i kassan, då går man alltså och hämtar hela beställningen åt den i kassan, så att det enda han/hon behöver bry sig om är att ta beställningen och pengarna.

Men idag, så fick jag stå och göra iordning dryckerna. Jag har gjort detta i typ, 15 minuter en gång förut, sen så blev jag bortmotad av en av dom högre direktörerna som ansåg att det inte såg bra ut att en barista stod i restaurangen och gjorde dryckerna. (Jag vet!)
Men så idag då, så fick jag stå där under den värsta lunchrushen helt själv, och jag gjorde ett jäkligt bra jobb också enligt dom andra tydligen=)
Detta är ju i och för sig inget svårt jobb, se till så att det finns minst en dryck i varje storlek, förutom cola då det helst ska finnas minst 5 mellan och stor. Man märker ju efter en stund vad som man behöver göra fler av, det finns ju faktiskt en dator som man kan se alla drycker som blir beställda på, plus så ropar ju dom som står i kassan om det är någonting speciellt dom behöver, plus så säger dom till om dom tar den sista av en viss dricka, likaså med hamburgarna gör man så, så att dom i köket vet att det är dags att göra fler. Men jag tror att jag kollade på den där datorn sammanlagt två gånger, och det var precis i början, efter det så följde jag bara strömmen och killen som var ansvarigs direktiv, minst en dryck i varje storlek förutom cola då, och så märker man ju om det är någon annan dryck som försvinner oftare än dom andra. Man märker ju efter ett tag också om beställningarna minskar, så vid det laget så slutade jag helt enkelt göra fler drycker, och började torka litegrann runtom där, man spiller ju en del läsk och det blir som bekant klibbigt. Just då kom den ansvariga och sa åt mig att sluta göra drycker, eftersom rushen då hade släppt...om det är så man säger, vi hade helt enkelt inte fler kunder. Så ja, jag sa ju åt honom, att jag hade slutat göra fler drycker, eftersom jag vid det laget hade märkt av att det lättat, och han berömde mig och sa att jag hade gjort ett skitbra jobb, det sa även dom andra som stod i kassorna också ganska ofta då dom kom förbi för att hämta drycker, eftersom jag faktiskt såg till så att det alltid fanns den dricka som dom behövde.
Så då trycket lättat, så sa den ansvarige åt mig att ta en kort paus, ta en liten dricka och gå bak till köket och pusta ut en minut, så jag gjorde det och kollade på klockan på samma gång, och såg att jag hade en halvtimme ungefär kvar tills min rast.
Den halvtimmen tyckte han att jag skulle spendera med att gå i "lobbyn" och städa, det här har jag förklarat förr en gång så..Problemet var ju bara att han hade skickat iväg typ 10 andra också till denna syssla, så man hade ju inte så mycket att göra, så jag struntade faktiskt i det direktivet och gick tillbaks till köket, sopade upp lite strips och sånt vid kassorna och drygade ut tiden tills jag kunde ta min rast.

Jag har ju nämnt förr, att jag gillar att vara i restaurangen ibland, dels eftersom jag då slipper jobba med en viss översittare, och dels eftersom man får göra någonting annat, någonting som är nytt för mig, så bara för att få omväxlingen så gillar jag det.
Jag minns innan jag flyttade ner, då jag inte hade en aning egentligen om vad jag skulle jobba med, så var jag skitskraj över att jag helt plötsligt skulle få stå och vända burgare eller sånt, det var jag helt emot då, men nu...Tjaa, varför inte liksom?
Ja, jag vet, det är ju McDonalds, men om jag även får möjlighet till att göra saker i köket, så får jag därmed en bredare arbetserfarenhet, nu då jag har stora framtidsplaner på att spendera många år utomlands så kan det ju vara bra att kunna visa upp att man har utbildning och erfarenhet från köksjobb också, då det är någonting man kan finna praktiskt taget överallt inbillar jag mig.

Men mestadels så beror det ju på att jag vill ha omväxling, jag håller ju faktiskt på och dör av uttråkning av att stå i det där förbannade cafét dagarna i ända och göra exakt samma sak hela jäkla tiden...

Men nu så ska jag inte skriva mer, vem orkar läsa såhär långa inlägg egentligen? Jag måste verkligen skärpa mig känner jag..

Btw så kommer det snart ett paket pappa, jag har inte glömt bort dig/er...;)

Jag ringer.

Inga kommentarer: