torsdag 4 mars 2010

Städdag

Vi har som lite olika scheman i mitt kollektiv som jag bor i nu, som att man delar på vissa gemensamma inköp och städning. Som ni kanske minns, så skrev jag ju tidigare om våra gemensamma inköp, toapapper och diskmedel, dom vi köper var tredje gång.
Sen har vi ett schema med städningen också, att vi alla har en varsin vecka som vi städar alla gemensamma utrymmen, alltså badrum, toalett, kök och hall och den här veckan är det min tur.

Ja, hon begär ju inte att man ska städa och hålla rent varje dag under veckan, utan att man gör en rejäl omgång en gång under veckan, sopar moppar golven dammtorkar alla ytor och så.
Så den här veckan var det min tur, så jag gjorde min städning ikväll efter att jag kommit hem från jobbet. Det är ju inte direkt mycket att göra och det går ganska så fort, men problemet var ju att sonen kom hem just då jag hade börjat, och han vägrade låta mig vara ifred!

Först så stod han bara och stirrade på mig, under tiden jag dammtorkade i köket. Jag frågade honom vad han ville, tänkte om han kanske ville göra iordning mat eller så. Men nejdå, han var bara uttråkad sa han, och så började han med värsta utfrågningen.
Han frågade mig om allt! musiksmak, filmsmak, favoriträtt, vart jag hade rest och vilka städer jag gillade osv osv i all evinnerlighet!

Eller ja, tills jag hade städat klart åtminstone.

Jag fattar inte, det är som att så fort jag är i köket eller så, då jag inte är inne i "mitt" rum, så är han jämt där, stirrar och frågar mig en massa saker, man får ju aldrig vara ifred...

Och sen, då han hade frågat ut mig om allt och ingenting, så säger han: Men du har ju inte frågat mig någonting, vill inte du veta något om mig?

Euhm, nej...?

Ändock så fick jag höra allt om hans musiksmak, hans favoritfilmer och favoriträtter osv osv ända tills jag var klar med städningen och gömde mig i "mitt" rum.

Ja, jag gömde mig, egentligen så ville jag göra middag, eftersom jag inte tog någonting på jobbet i eftermiddags då jag slutat, men jag orkade inte med att ha han där i hasorna under tiden jag lagade mat, så jag struntade i det bara och tänkte att jag skulle vänta ut han, tills han gick in i sitt rum för kvällen.

Men det gjorde han ju såklart inte. Han ställde sig istället och lagade mat...Och sen kom hyresvärden hem också, så sen dess har dom suttit i köket och ätit middag och pratat, tills nu.

Och jag har legat hungrig sen dess, men nu börjar det ju bli för sent för att börja laga till det jag ville äta ikväll, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra...Gröt kanske?

Jag har ju börjat äta gröt på morgnarna nu, eftersom jag blivit så himla less på yoghurt och flingor, det smakar ju ingenting och jag vill inte sockra det heller och dessutom blir man inte mätt på det. Så jag har börjat äta havregrynsgröt med hårdmackor med ost varje morgon, väldigt gott må jag säga. Och väldigt svenskt också kanske? Jag har köpt som en liknande äppelmos också som jag har till.

Pratade med syster igår också, och en liten stund med brodern. Min syster fyllde ju år igår, hela 25 år ung blev hon. Så då var man ju tvungen att ringa och gratta, jag har ju inte någonting som hindrar mig från att ringa heller, då jag ringer gratis till hemtelefoner i Sverige härifrån, så egentligen är jag ganska dålig på att ringa hem till mina nära. Men iaf, så pratade jag en stund med henne, jag hade även skickat efter lite presenter till några stycken därhemma, sena julklappar och födelsedagspresenter.
Alla fick ju ingenting i den här omgången, jag vet, men jag har ju som sagt köpt lite grejer härnere också, sen så ville jag ju inte köpa någonting bara så att alla fick något den här gången, jag kommer att skicka efter fler saker åt er, var bara lugna. Sen så kommer jag nog antagligen att köpa grejer här i Paris också, och om det funkar, så kommer jag nog att skicka hem dom till er.

Vi får se helt enkelt, men det kommer nog någonting till alla ska ni se=)

Inga kommentarer: