onsdag 3 juni 2009

Ny professor

Jag gick inte i skolan i måndags, då jag mest spenderade tiden i luften, så den här veckan känns kort av nån konstig anledning. Fyra av oss har fått byta grupp, för nästa vecka så går vi upp på B1-nivå=)
Tror att vi bytte grupp också för att Sophie har semester nu också, men dom säger olika saker varje dag så jag vet inte, det märker man ju så småningom ifall man får Sophie igen då hon kommer tillbaks eller om vi kommer ha den här professorn nu framöver.
Tycker att det går bra med den här professorn, Magaly heter hon och hon beskriver väldigt bra, går igenom alla regler och undantag på en gång grundligt och ordentligt så man förstår och faktiskt kommer ihåg det efteråt, det blir inga frågetecken efter att hon har förklarat nånting och det gillar jag skarpt.
Vi har bara gått igenom nya saker också som jag sagt tidigare, mer ord som man ska använda för att slippa repetera ordet, personen eller platsen som man pratar om, mer verb och så mer lyssningsuppgifter, då man lyssnar på en dialog och sen ska kunna berätta vilka, vad, vart, när och varför. Det är riktigt bra övningar tycker jag, då dom pratar snabb, normal franska så att man lär sig att hänga med sen i verkliga livet.
Sen gick jag till mataffären och köpte en massa dricka, hade bara apelsinjuice hemma att dricka och nu om dagarna då det blir över 30 grader varmt så vill man gärna ha mycket vätska...Köpte en femlitersdunk vatten(vattnet i kran går inte att dricka, blir inte kallt och smakar illa av nå kemikalier), 1 liter mineralvatten och 1,5 liter iste...mmm, gillar att ha många alternativ...
Efter det så gjorde jag mat, och sen gick jag till parken för att ligga och sola lite, hade ingen läxa tills imorrn så jag tänkte bara ligga och repetera det vi gjort, men det var så himla varmt så det gick inte att ligga i solen så jag var tvungen att lägga mig i skuggan istället. Man blir ju så trött också då det var typ 32 grader varmt kl 16.30 så jag orkade inte läsa nånting där, låg mest och halvsov i skuggan, ska plugga nu istället fram tills jag ska lägga mig.

Mina hyresvärdar har kommit hem från sin semester i Turkiet också, igår gjorde dom det, och idag så kom hon upp med två aprikoser från deras träd i trädgården, helt otroligt att dom är färdiga att plocka nu redan, i början av juni...Har inte smakat än, ska ta med dom till skolan imorrn och äta på rasten...Hoppas dom inte är alltför goda, för då måste jag faktiskt gå och nalla fler av dom, det kanske inte är så populärt gissar jag...

Nej nu blir det plugga i 1½ timme typ, så allt sitter bra i minnet.

Inga kommentarer: