lördag 20 juni 2009

Helt slut! Än en gång

Igår kväll så gick vi ut ett gäng på bio, kolla på "Good morning England", helt sjukt rolig film, gå och se den vettja!
Sen efter det så gick vi ut och tog en öl och prata lite, kom hem kvart över ett så det var inte så farligt, klev upp åtta idag igen, trots att det var lördag. Men skulle ju på en tripp till Arles idag, det är en stad som ligger typ en timme öster om Montpellier, längs kusten.
Vi gick runt där ett tag, kolla på arenan där- inte lika stor som den i Nîmes men-, sen var vi till en kyrka-inte den heller lika stor och mäktig som den i Marseille men-, den hade en ganska intressant historia faktiskt, guiden berätta att eftersom det inte var så många i trakten som kunde läsa förr i tiden, så gjorde dom som så att dom högg in statyer och bilder i och på kyrkan, så att alla kunde ta del av bibelns budskap genom bilderna. Så var det en del andra budskap också på kyrkan, som vilka som kommer till himlen och vilka som kommer till helvetet, och varningar för olika monster som invånarna trodde fanns i området...
Efter det så gick vi runt på en torgmarknad, tog en pizza gjord i en minibuss i parken, sen kolla vi i en trädgård och en ännu äldre arena som det inte fanns så mycket kvar av, men den ska tydligen enligt dom kunniga vara den äldsta bevarade arenan härnere.
Men ja, Arles är väl mest känd som Van Goghs tillhåll, han kommer inte härifrån- som jag trodde först, hörde ju bara lite fel - men han har ju bott där större delen av sitt liv, men visst, det fanns ett stort hus där Van Gogh-rörelsen eller vad man ska kalla det håller till, och trädgården vi var i heter typ, Van Gogh-platsen men annars var vi inte på nånting som var särskilt för han...Lite knepigt men ja...
Sen var vi och kolla på en annan stor kyrka, och låg på stranden ett tag, och såg nästan flamingosarna-eller hur man nu stavar det- sen åkte vi hemåt. Var helt slut på bussen, tror jag sov hela vägen hem, efter det gick jag och handla lite mat och så gick jag hem, duscha och åt och nu är jag helt slut...Förr så hade jag lust att gå ut och ta en öl eller dansa nånstans, men nu är klockan halv tio och jag är hur trött som helst, ska sätta igång en film nu och säkerligen somna till...

Första året tror jag som jag inte har firat midsommar faktiskt, känns lite knepigt..Men det blir ju så då man är ifrån familj och vänner i ett annat land, har ju inte firat nånting annat än 1 maj sen jag kom ner hit(fast ja,kolla ju mest på andra som firade men det är det enda firandet jag sett härnere som är av samma anledning som hemma,en massa annat firande har det ju självfallet varit), allt annat har på sin höjd varit ledig dag från skolan och det har också varit sällsynt. Jag hoppas alla har haft en bra och fin midsommar med alla nära och kära, förutom med mig då=), och att ni alla har en fortsatt bra helg.

Inga kommentarer: