torsdag 11 juni 2009

Kanot!

Jaa, idag har jag paddlat kanot! Skitkul var det=)
Höll på ett par timmar och paddla i några vattenfall och lite hårdare partier där det var grund med mycket sten och grejer, men det gick bra. Det var några som skada sig lite lätt på grenar i vattnet och annat, och jag tappa en sko typ det första jag gör, och sen då vi gick upp ifrån vattnet så skar jag mig på en sten så nu har jag ett långt sår under min högra fot...Men ja det gick bra, det är inte djupt så då är det lugnt, men dom sa att om det fortfarande gjorde ont imorrn så måste jag typ till läkaren ifall det har blivit infekterat. Jag sa att det inte var i vattnet utan på några stenar efteråt men det är väl säkrast att göra så. Jag har ju ett helt första förband med mig, och jag började faktiskt tro att det skulle bli helt oanvänt men icke, det ordna ju upp sig det också, så jag har desinfekterat det och gjort helt rent från smuts och torkat rent och satt på ett nytt plåster. Det blödde inte nu längre heller och jag såg att det inte är så djupt så det är nog ingen fara med att det blir infekterat...Hoppas jag verkligen på för sjukvården härnere är tydligen ett skämt har jag hört från andra som har varit sjuk eller skadat sig härnere så har inte läkarna kunnat typ nånting....
Men ja, det var helt klart värt det, var ju hur roligt som helst och nu vill jag paddla mer mer mer...
Jajuste, vi paddla två och två också, en kille och en tjej, och jag paddla med han amerikanen och ja...förut så antog jag att han bara var blyg och inte våga säga nånting för att det alltid har varit andra runtomkring men nu så var vi ensamma ganska mycket och det var ju bara vi två många gånger men ingenting, helt ointresserad av allting runtom han...Men ja, skit i honom då, han åker hem imorrn så så var det med det...
Kanske ska sluta vara så tjejig och sönderanalysera precis allting nu=)

Jaa, har inte hänt så mycket mer idag, var till bokaffären och köpte en till ordbok, franska-franska...Jag kan faktiskt helt ärligt inte komma på en enda bra anledning till varför jag inte har köpt en förut faktiskt, för det är ju faktiskt ett riktigt bra sätt att lära sig nya ord på, då man kollar upp ett ord man inte förstår, och så får man en beskrivning så kanske det är ett eller två ord där man inte förstår, så kollar man upp dom också och istället för att kolla i den svensk-franska ordboken på en gång och lära sig ett ord, så har man helt plötsligt lärt sig tre-fyra nya ord utan att en enda gång slå upp det i den svenska ordboken.
Lite omständigare javisst, men bra mycket bättre för vokabulären och det är ju det viktigaste.
Kolla på lite andra böcker också, som en bok med beskrivningar för andra ord, om man t ex vill förklara eller beskriva ett ord så har man hjälp från den boken med det...Var riktigt sugen på att köpa den och en grammatikbok, där exakt alla grammatikregler står och man får hjälp med hur man ska lägga upp meningarna rätt och så, men ska fråga min professor imorrn ifall det är värt att köpa dom böckerna, för då jag kolla lite snabbt i grammatikboken så var det ju mycket som jag redan har gjort och redan kan, men ska som sagt kolla med henne...Hon har ju vart på oss alla hela veckan att vi ska köpa den här fransk-franska ordboken nu så nu har jag ju köpt den iaf.
Är klar med alla läxor nu som tur är, ska bara repetera min lilla bescherelle nu, där alla verb med böjningar står, är helt lost på det faktiskt, att lista ut hur det ska böjas och hur det stavas och allting...Vi ska ha ett litet prov på det imorrn igen och nåde den som har mer än fem fel sa hon....Så ska lägga mig nu och repetera, men det är så knepigt för då jag sitter där med boken i hand så ser alla böjningar så självklara ut, då känns det nästan lite onödigt att repetera för det känns som att jag kan det, men då man sitter där och så säger hon; être, 1 person pluriel, futur simple, se sentir, 3 person singulier, conditionnel, prendre, 2 person pluriel, imparfait, osv....Då är det svårt att försöka få upp hela listan med alla böjningar på alla ord bara sådär...
Men faan ta mig själv, om jag har mer än fem fel imorrn!

Inga kommentarer: