tisdag 26 maj 2009

Tisdag med funderingar

Idag så har det inte hänt mycket kan jag lova! Det är två personer som har lämnat våran klass för en lättare, så vi är då nio nu, det känns på en gång mycket lättare bara två personer försvann tyckte jag, lättare att prata, och höra vad professorn säger och lättare att hänga med...Det absolut bästa vore ju om man fick vara bara tre-fyra pers igen=) Var så skönt då man var en lite klass, och fick ta hur mycket plats man ville och få varenda grej man inte fattar helt igenom förklarad, sånt är det ju inte tid för nu direkt..
Men ja, vi är ju på en nivå nu då hon vill att vi pratar mycket allihopa ändå så det är ju bra, hon vill ju att man hellre tänker ut dialogen i huvudet först och sen gör det muntligt utan att skriva ner en massa, vilket passar mig utmärkt!
Har suttit hela kvällen och gjort läxorna, det är lite klurigt då man lärt sig en sak först, och nu går igenom en typ likadan sak så man tänker ju fel fastän det känns rätt...Lite svårt att förklara men ja, vi håller på med passé composé igen, men förr så har vi bara gått igenom då man själv har gjort nånting, och nu är det då man har gjort nånting med en sak. Typ: jag klev upp på stolen=jag lyfte stolen..Ja på svenska så hör man ju på en gång att det är olika, men på franska säger man:jag lyfte mig själv på stolen, och jag lyfte stolen...Så man får tänka till tre gånger innan man skriver svaret för att se så det verkligen blir rätt...Ibland så ser man inte ens om det är en själv man gör saker med, eller om det är något annat man gör saker med..Men jaja, det får bli som det blir det där...

Efter dom vanliga klasserna så hade jag en gratisklass också, där vi gick igenom slang för olika saker och ställen, är riktigt kul att lära sig slang och uttryck och ordspråk som dom använder, det blir ju lite lättare att hänga med i konversationerna också då dom slänger sig med olika slang precis som vi i Sverige gör.
Efter det så gick jag på shoppingtur, igen, den här gången blev det en klänning till dopet, ett par vita jeansshorts och två flaskor vitt vin som jag ska ta med hem nu i helgen. Tänkte lite på framtiden med det eftersom jag antagligen inte kommer få plats eller ha vikt kvar för att kunna köpa med vin härifrån så det är väl lika bra att passa på då man ändå ska hem en sväng innan=)
Tyckte det var bra planerat av bror att lägga dopet såhär i slutet på maj, nu kan jag ta hem alla tunga, tjocka kläder och byta ut lite grejer och ta hem sånt som jag inte behöver längre, så kan jag byta ut det mot nytt kanske tillochmed=)
Så blir det inte så tungt tills jag åker hem i juli...Har ju haft lite ångest då man har hittat massvis med affärer som är jättebilliga härnere med en massa kläder och skor och saker som jag har velat haft, men vetat att jag inte kunnat köpa för att det skulle bli för tungt och så skulle jag bli tvungen att betala multum för övervikten...Varför har dom maxvikten på bara 20kilo för?! Då man är borta i flera månader så är ju det ingenting, och så då man vill köpa nytt men inte direkt vill slänga sina gamla kläder så blir det ju lätt över 20 kilo...
Kanske är dagens i-landsproblem det också, att man inte få köpa med sig så mycket som man vill för att bagaget blir för tungt...
Men ja, jag ska försöka ta lite mer bilder på staden här också, har ju vart grymt dålig på sånt då jag varit här så jag ska bättra mig, börjar känna nu att det kanske är dags för snart åker man ju hem helt ju, tänk, det är bara 8 veckor kvar och två dagar tills jag slutar på den här franskakursen! Sen åker man hem till Sverige igen...Herregud, jag vet fortfarande inte vad jag ska göra efter att jag kommit hem...Jag har två veckors nattjobb på ett åkeri som jag körde extra åt i vintras, men sen efter det har jag ingen aning om jag får fortsätta jobba där, eller om jag lyckas skaffa ett annat jobb...Jag tror jag vet vad jag ska göra nästa vår, och sommar, det är typ klart, men fram tills dess så måste jag tjäna ihop mer pengar, men jag vet inte hur än...


Gatan mellan Antigone och Polygone, det stora
köpcentret i centrum, det var här marknaden var
förra helgen

Fontänen på Antigone

Antigone, från en annan vinkel

Inga kommentarer: