torsdag 14 maj 2009

Jaa,mitt internet har krånglat igen så jag kunde inte göra nånting på internet igår, så få ta allt idag istället.
I tisdags så hände inte så mycket, sov över på morgonen så jag missa halva dan, sen gick jag ner på stan och köpte ett franskt kort till mobilen, så blir det billigare att ringa och smsa dom härnere, det är ju dom man behöver telefonen till nu, det är ju inte direkt så att man ringer hem till sverige från mobilen...det är ju tokdyrt så man får använda internet till det..
Sen igår efter lektionerna så gick vi ett gäng och åt lunch, åt svärdfisk med potatisgratäng och créme caramel till efterrätt med en café créme...jättegott var det, sen gick vi på ett av muséerna här och kolla några timmar på konst. Det är sista veckan dom har en utställning för en tysk konstnär som hette Emil Nolde. Personligen så är jag inte så bra på konst, och jag tyckte just hans stil var väldigt kladdig och med jättemycket färg så man såg inte riktigt vad det skulle föreställa...var bara en massa färg i en salig röra..
Men sen gick jag till en annan avdelning med äldre konst som jag tycker bättre om, så kolla runt där ett bra tag, och så fanns det modern konst, från -05 av en fransk konstnär som bara använde svart färg...ganska intressant..Men ja, efter det så satte vi oss på ett café och tog ett glas och prata om ditten och datten, det är ju kul att faktiskt kunna använda sin franska i vanliga livet, visserligen bara med andra studenter på ungefär samma nivå men man känner ju ändå att man kan prata ganska obehindrat nu iaf och har fått grepp på hur man pratar och böjer dom flesta orden. Så det känns ju inte helt bortkastat den här kursen iaf=)
Idag tog jag en gratislektion efter dom vanliga lektionerna, och hade dictée, det är typ, professorn säger en mening och så ska man skriva den, för att träna stavning och att lyssna på franska. Det var intriktat på ord med é och è idag, som jag har väldigt svårt med, så det var ju kul att det var just sånt idag.
Vi börja med futur simple idag, om hur man böjer ord för att prata om framtiden, lite svårt att förklara eftersom på svenska så existerar ju knappt böjning av ord pga när man gjort,gör eller ska göra det, men det finns två sätt-som jag hittills känner till- att prata om framtiden på franska, och futur simple är typ om man inte är helt säker på att man ska göra nånting i framtiden, eller om det ligger långt fram i tiden,som typ:jag ska snart äta och sen ska jag gå ut och gå, då är "jag ska snart äta" en sorts futur-futur proche-, och "sen ska jag ut och gå" futur simple...jaa,lite svårt att förklara eftersom det inte finns nåt direkt sånt i svenskan, men typ så blir det nog...Man tänker ju inte på svenska direkt på skolan heller, för det går inte att översätta allting på svenska, det är så mycket som inte finns, och som inte alls är detsamma på franska så man försöker ta det som det kommer och försöker förstå när, med vem och hur man kan och ska använda allting...

Har inte gjort så mycket nu på kvällen, gjort en potatisomelett med kidneybönor och två sorters ost, så nu har jag mat i typ tre dagar på bara den, jag äter ju inte så mycket då jag är själv, och varken orkar eller har lust att laga mat varje dag, och på det här sättet så blir ju mer mat använt tänker jag, så det blir inte så mycket som hinner bli gammalt...
Men nu ska jag ta lite kvällsfika och ta det lugnt, då internet började funka för typ en timme sen bara så har jag hunnit gjort läxan och repeterat allting vi gjort i veckan redan, hoppas allting sitter nudå=)

Inga kommentarer: