söndag 3 maj 2009

Helgen som varit

Den här helgen har det hänt mer än vanligt kan jag säga, igår så var det så fruktansvärt varmt och skönt så jag satte mig i parken i några timmar för att sola och plugga franska, roligare att kombinera dom två sakerna än att sitta i det här lilla rummet hela dagen som jag annars gör typ 80% av tiden.
Efter det så gick jag hem med grejerna och åt lunch, men tyckte att en promenad i solskenet skulle sitta fint, synd bara att jag glömde bort att smörja in ryggen och nacken med solkräm, alla andra somrar har jag ju haft långt hår så det har blivit som ett naturligt skydd för nacken så jag tänkte inte på det, märkte det först efter att jag duscha då det brände på bra då jag torka ryggen..
Men jaja, c´est la vie, smörjde på eftersol-kräm och pallra mig ner till centrum där jag skulle möta upp några tjejer från skolan för att gå på bio, vi kolla på en fransk film med Audrey Tatou, Coco Chanel heter filmen. Den handlar om Coco, som var typ den första kvinna att slå sig in i den manliga affärsvärlden runt 1900-talet, hon var en av dom första, jag vet inte om hon var den första men iaf en av dom som startade modevärlden om man säger så. Ja, ni som är mer insatt i mode än mig vet nog vem hon är. Helt fantastisk film iaf, trots att jag inte fatta exakt allt som dom prata om men man hängde ju med i handlingen.
Efter det så tog vi ett glas vin och satt och prata lite, sen gick jag hem vid elva ungefär.
Idag så åkte vi ett gäng till stranden Palavas, jag och en svensk tjej från skolan hyrde en varsin cykel och cykla dit, det tog bara en 50min dit och vägen var bra och typ plan hela vägen så det var riktigt skönt, dom andra kom efter med buss eller bil dom latmaskarna. Så vi var där från halv elva till fem ungefär tror jag det var, en riktig långdag på stranden=)
Bada två gånger också men det är ganska kallt än så det var två snabba dopp, det blåste idag också så man var ju full med sand hela tiden, försökte hålla efter med solkrämen för att inte bränna mig alltför mycket men det är ju svårt då man är täckt i sand..Så nu är halva min rygg, lite av magen, mitt högra lår och mina båda knän och fötter brända, jag lyckades hålla efter på armar och axlar och ansiktet eftersom det är där som jag oftast bränner mig, och vill inte komma till skolan och vara bränd där heller, då alla kan se, och professorerna älskar att mobba oss skandinaver för att vi bränner oss så lätt..
Så nu är man trött, då man har vart vaken och aktiv sen innan åtta imorse och vart ute i solen hela tiden, så jag tror det blir en tidig kväll...Klockan är ju bara strax över nio men jag är ändå rätt trött så jaa...

Nästa vecka blir det kortvecka iaf! Är i skolan mån-ons, och direkt efter skolan på onsdag så ska vi cykla tillbaka till Palavas om det är bra väder, och sen på kvällen tar jag tåget till Marseille för att på torsdagmorgon åka till Sweden för en weekend=) kommer tillbaka till Montpellier på söndageftermiddag...Det ska bli skönt!

Inga kommentarer: