söndag 23 maj 2010

Trött och ont i magen

Jag satte just i mig en 3 chokladkakor som jag var tvungen att slänga imorse på öppningen. Dom hade under natten blivit för mjuka och därför gått sönder, så hela kakskålen var bara full med kakbitar och smulor.

Jamen vad bra, tänkte Jenny, lite fika till ledigheten som jag kan tugga på.

Fyfan vad fel man kan tänka ibland.

Så nu ligger jag med lite ångest och ont i magen...Varför gör jag såhär mot mig själv för? Näe, jag ska införa totalförbud för mig själv och inte ta ett enda uns till från cafét, no more!

Klev upp 5 imorse, hade ju som sagt öppningen idag, tyckte att det gick rätt så bra, förutom att jag var trött som bara den och mest gick runt och gjorde allt på autopilot. Men allt vart klart i tid så dom ska inte klaga så mycket på att min hjärnverksamhet inte hängde med.

Idag var det en välfylld dag, mycket kunder, en hel drös turister. Alltför många som inte kunde göra sig förstådda.

Ibland så blir jag allt bra konfunderad, om man åker till ett annat land, och ska handla mat och fika, då ska man väl ändå kunna kommunicera på något annat språk än sitt eget hemspråk? Man kan väl inte bara anta att alla andra förstår och pratar sitt språk, vart man än är ifrån.

Fast det kanske har att göra med att jag är svensk också, jag vet ju redan från början att inte en jävel kan svenska så jag försöker inte ens med det.

Men det jobbiga är ju, att kunderna blir förbannad på mig, då jag försöker att förstå vad det är för någonting som dom vill, men det ändå verkar bli fel. Jag kan ju inte göra mer än mitt bästa för att förstå, och då jag gjort det och det ändå inte hjälper, så ber jag någon annan om hjälp. Vi har ju en som är spanjor i grunden i cafét, och som tur är, så är det mest spanjorer som jag får språkproblem med, så då är det bara att låta han ta över beställningen. Men, jag har även snappat upp en del viktiga ord i spanskan, så jag förstår en del saker, som om dom vill ha mjölk, jordgubbar, kallt eller varmt och om dom vill äta inne eller ta med.

Ser lite skumt ut, men om ni ser våran meny, så vet ni också att dessa fyra saker kan nästan klassas som grundpelare för vad kunden vill ha i dricksväg.

Lika med italienare, dom är nästan värre än spanjorer eftersom det är dom som blir mest arg för att jag inte förstår, men vi har en tjej som kan lite italienska, och jag har även snappat upp en del viktiga ord i det också så jag förstår dom bättre nu än i början.

Sen har vi tyskarna, men jag kan ju lite tyska sen förr och så påminner det om svenskan också, så där har jag inga större problem, där är det mest att jag är rädd för att själv börja prata tyska, men det släpper väl. Det är ju lika med då jag hör att det är en svensk kund, då har jag lite problem med att börja prata svenska eftersom jag är skiträdd för att säga fel. På mitt eget modersmål!

Men det har ju mest att göra med, att jag bara pratat svenska ett fåtal gånger under dom här månaderna, jag pratar ju enbart franska och relativt lite engelska, så det kommer så naturligt för mig nu så att jag nästan glömmer bort ord och hur man säger en del saker på svenska, men vi får hoppas att jag inte förlorar språket helt och hållet, det krävs nog ett antal år till hoppas jag.

I eftermiddags då jag kom hem, så gjorde jag middag och åt, efter det så tvärslockna jag och sov i 45 minuter, vakna upp helt yr av att dörrklockan ringde och visste knappt vart jag var. Så efter det har jag varit rätt så seg, och inte gjort så mycket nytta, hade haft i tanke att ringa mamma efter att jag ätit, men då jag vakna upp och kom ihåg den tanken igen, så var det redan försent för sånt. Jag ska försöka att komma ihåg det imorgon kväll istället.

Ja, just nu så ska jag nog ta en dusch, känns fräschare och skönare att lägga sig efter att ha duschat, men vet inte hur jag ska göra med håret, om jag ska tvätta det nu, låta det vara eller hur jag ska göra. För eftersom jag börjar 7 imorgon också så har jag varken tid eller ork till att kliva upp och fixa till håret det första jag gör, men mitt hår är i en sån knepig längd, så det är ju inte bara att låta det lufttorka löst över natten, har ingen snodd eller längd till att sätta upp det och jag tror inte att hårnålar är sköna att sova med, tror inte att det blir så vackert imorgon heller så...

Vi får se hur jag gör, jag får köra ett wild card, och se hur det slutar.

Inga kommentarer: