måndag 17 maj 2010

En lugn dag

Familjen rasade in i lägenheten 06.32 imorse efter sin Italien-resa. Jag hade drömt att jag stängt av alarmet innan så jag var helt övertygad om att jag försovit mig och fick lite smått panik innan jag dubbelkollade mitt schema för att inse att jag inte skulle jobba förräns 12.30 idag.

Arbetsdagen i övrigt har varit ovanligt lugn, men ändå så sålde vi för över 10.000kr vid stängning.

Vilket är helt bisarrt, då vi en dag som klassas som stressig med mycket kunder, så har vi inte ens kommit upp till 9000-gränsen.

Men ja, då dagen var såpass lugn, så rengjorde vi i princip allt i cafét riktigt grundligt. Innan våran ansvarige började, så var vi inte så noga med städningen faktiskt, då drog man en sväng med en trasa och rengöringsmedel om man såg att det var skitigt och kladdigt, nu har hon infört ett schema så att vi har som olika dagar då en del områden ska rengöras grundligt oavsett om det behövs eller inte, vilket är i genomsnitt varannan, var tredje dag.

Fast vi har ju alltid varit väldigt ordentliga och renliga ändå, eftersom vi alla vet att det måste vara rent och fräscht hela tiden, ibland kan det komma kontrollanter och kolla in hur det ser ut hos oss utan förvarning också.

Ja, jag har ju märkt av att det är lite hysteri över McDonalds hemma i Sverige nu den senaste veckan om det ena och det andra, och jag kan väl ge min åsikt om saken också, eftersom jag har insikt i hur det ser ut hos oss iaf.

Visserligen så är restaurangen som jag jobbar vid franchised, alltså inte direkt under McDo, detta har jag berättat om förr, så jag vet inte om vi har samma regler som andra vanliga restauranger. Men hos oss är vi löjligt försiktiga med mat, och vad som klassas som gammal mat och när det bör kastas.

Visserligen så har vi mycket kunder, och behöver därför inte slänga så mycket av just maten som dom gör i köket, allt görs på beställning och det är väldigt sällan som någonting går förlorat, därför vet jag inte ifall vi har samma 20-minutersregel som dom snackar om i artikeln, men tro mig, hamburgarna hos oss ligger inte ens 2 minuter innan dom säljs.
Och det är bara under rusningstid som dom gör fler hamburgare än vad som beställs, men dom gör bara så med hamburgare som dom vet att det går åt mycket av, som Big Mac, cheeseburgare eller om vi har en tillfällig nyhet under en kortare period. ALLT annat görs efter att kunden efterfrågat det.

Sallader som blir gamla då?

Hos oss så "timar" vi allt, alltså stämplar med tid och datum när produkten "går ut" enligt våra regler och föreskrifter.
All sorts sallad som dom använder i köket, till sallader, hamburgare, wraps etc, "timas" 8 timmar från då vi brytit förseglingen eller skurit upp produkten. Efter 8 timmar så klassas det som oätbart och slängs på en gång.

Hur länge ligger salladen öppnad i Ditt kylskåp?

I cafét så "timar" vi precis allting från då vi antingen öppnat det, eller tagit ut det från frysen.
Allt fikabröd, förutom brownies och macarons, timas 48 timmar. Efter 2 dygn så slänger vi det om det inte har blivit sålt. Undantagen timas ytterligare 1 dygn.

Dom har samma 48-timmarsregel för hamburgebröden i köket också, så från att dom tagit ur brödpåsarna ur frysen timas dom 48 timmar. Spelar ingen roll om brödpåsen är oöppnad och har legat i våran storkyl hela tiden.

2 dygn, sen väck!

Så, vi kan alltså konstatera - enligt min personliga uppfattning - att vi slänger en hel massa tjänlig mat. Eftersom våra regler för hur länge produkterna får vara framme/öppnad är så extremt överdrivna mot för hur vi "vanliga" människor behandlar maten vi själva köper och tillagar hemma.

Allt för att maten ska vara så fräsch som möjligt för kunderna.

Ett annat problem också, det är dom anställda. Inte att dom slarvar, jag har ju själv full insikt i köket och ser hur det ser ut där, utan att dom "slänger" mat som egentligen är tjänligt i ytterligare en tid, dom antecknar det som otjänligt och att dom har slängt det, men äter upp allting själv. Det gör ju så att vi enligt pappret går med förlust, då dom anställda äter upp mat som egentligen skulle ha kunnat gått till en betalande kund.
Men det är egentligen en helt annan sak, som nog inte har någonting med ämnet ifråga att göra, fast det skulle ha varit intressant att höra hur dom gör i restaurangerna hemma.

Och ja, det här med att stämpla om gammal mat har jag aldrig sett förekomma hos oss. Inte en enda gång, utan vi slänger hellre mat som fortfarande är tjänligt, än att ha det kvar för försäljning för länge. Om någon har glömt att "tima" någonting, så slängs det med andra ord direkt, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag har aldrig varit med om det där fenomenet att stämpla ut på arbetstid för att det inte ha funnits någonting att göra, i ett café och en restaurang med matsalsdel finns det väl alltid någonting som man kan göra?
En arbetskamrat till mig berättade, att han inte hade fått betalt för dagar då han hade jobbat morgon, men det är bara för att då vi börjar såpass tidigt, så har inte dom på kontoret slagit igång datorerna, så ibland har det inte gått att stämpla in, och därefter så har han säkerligen glömt bort att säga till managern om det, och därav så har det inte kommit in i datasystemet att han jobbat den dagen.

Jag har däremot aldrig varit med om den missen. Visserligen så ångrar jag mig nu, att jag inte själv noterat exakt hur mycket extra jag jobbat under dom här månaderna, utan jag har bara sett på lönespecen att jag har jobbat si och så många extratimmar och sen har jag varit nöjd, men vem vet? Dom kanske har dragit bort någon timme lite då och då, och därav tjänat in ett par slantar.

Men tror ni att det ens är möjligt i detta byråkratins hemvist? Då man måste signera ett godkännande för varje tidskorrigering dom gör i mitt namn? Jag har t om fått skriva under ett sånt papper för en gång då jag stämplade in 2 minuter efter att mitt pass hade börjat och intyga om varför jag var sen...

Så nej, jag vet egentligen ingenting om hur det fungerar på restaurangerna hemma, men från mitt håll så måste jag faktiskt säga att allt detta är lite väl överdrivet.

Ja, med franska mått mätt då.

Inga kommentarer: