onsdag 26 maj 2010

En solig dag ska spenderas på Museum!

För det första, så hatar jag att lägga ut bilder på den här bloggen, det blir alltid i fel ordning och jävligt. Så nu då jag ska lägga upp en del bilder, så får ni helt enkelt acceptera att dom är lite huller om buller.

Men ja, igår så bestämde jag mig för att gå på museum, typ den enda vettiga sysslan som man kan göra på sina lediga dagar här i Paris. Ett stort plus är ju att det är jättebilligt, hittills så är den dyraste muséeinträdet som jag betalat varit på 7.50€, med åldersreduktion. På Louvren och Armé-muséet - som jag var till igår - så är det gratis inträde om man är under 26 och Europamedlem.

Så ja, jag spenderade ett par timmar på Armémuséet igår, trots att det var soligt och varmt och jag hellre hade kunnat ligga i parken under Eiffeltornet och solat med alla andra parisare och turister, men jag har börjat ta såna här soltabletter, och får därför inte exponeras för onödigt mycket sol i ytterligare en veckas tid. Dessutom, så vet ju alla att jag utan undantag alltid bränner mig första gången jag solar varje år. Jag känner att det kanske är dags att bryta den trenden nu genom att förbereda min hud bättre.

En monter med en fullvuxen mans uniformsrock, bredvid en uniform som ser ut att ha tillhört ett barn, det var skrämmande att se hur pass många uniformer och utrustningar det fanns där, som helt klart var menat till barn. På en del av fotografierna från Första Världskriget så ser man väldigt många små barn med dom andra soldaterna, iklädda samma uniformer.
Avgjutningen är på en soldats ansikte som har blivit halvt bortsprängt, den högra av dom är "efter"-bilden, det stod inte så mycket information om avgjutningen, bara att det var på en soldats skador och eftersom det ser ut att vara samma person, så antar jag bara här att det måste vara som "före" och "efter" en operation


Om ni klickar upp den här bilden, och tittar noga på den mellersta bilden till vänster, så kommer ni se att det är ett litet barn, i uniform, som ligger skjuten på marken med ett gevär bredvid sig. Bland det värsta enligt mig i krigspropaganda-avdelningen

En monter var fylld med saker som dom funnit på stridsplatsen, bl a en liten docka och en kyrktupp som var helt nerpepprad med skotthål.


En del skjutvapen fanns det ju där, lite synd tycker jag att det inte gick att ta kort på vapnen i avdelningen från Luis XVI - Napoleon III-tiderna

Helt ärligt, där fanns det gevär som var över 2½ meter långa









En hel massa vackra hederssablar fanns det att kika på





Mycket utrustningar blir det

Och hjälmar

En massa uniformer också, orka ju inte knäppa kort på alla heller, eftersom alla var i glasmontrar och man inte får använda blixt heller, så blir ju alla bilder så jäkla suddiga med min kamera


En skitig rock, som fanns på Första Världskrigs-avdelningen


Armémuséet framsida, eller ja, rättare sagt, Napoleons gravkammare. Det här är det första man ser från vägen, själva muséet ligger på baksidan.

Innergården, fy satan! Vad med kanoner det fanns där alltså. Överallt! Nere på gården, och även runtom där jag stod i utekorridoren.


Napoleons jacka. Och jag måste säga, att jäklar vad liten den mannen var. Jackan såg mer ut att ha varit ämnad för ett barn, jag skulle t ex aldrig få på mig den.

Fast vet inte om jag skulle vilja testa heller...

Muséet var uppdelat i olika kategorier, första och andra världskriget, vapen och utrustning, Charles de Gaulle-historia, ett departement med sk. modern krigshistoria, från Luis XVI till Napoleon III, en katedral och gravkammaren. Sen innergården, med artilleri och kanoner.

Här, som ni kan se, En nazistuniform och en trasig bild på Hitler.
Det enda på hela muséet som behövde ett skyddsstängsel, jag vet inte om det berodde på att bilden och den lilla infoplattan var trasig, eller om det var för att förhindra att fler skulle förstöra bilden.


Det här är inne i Napoleons gravkammare, detta är Lyauteys, en av Napoleons soldater, grav

Här ligger Foch, en annan av hans soldater

Napoleon den andre, hans son

Och även, Napoleon himself. Denna kista var löjligt stor måste jag säga, enligt informationsbladen så är det egentligen 5 kistor som ligger i denna sarkofag, som vilar på grön granit.

Det står även att det ska finnas 8 personer som vilar i den här gravkammaren, Napoleon själv, hans son, hans två bröder Joseph och Jérôme, två generaler vid namn Bertrand och Duroc och två "Illustrious Marshals", som jag nämnt tidigare, Foch och Lyautey.


Ja, det var väl det om detta antar jag, en helt klart godkänd dag bortsett från dom muséeanställdas beteende mot mig, som avslutades med en kopp kaffe på ett litet kafé vid Seine.

Jag vet inte jag, kanske är jag lite ovan fortfarande, men det känns ändå lite obekvämt då dom manliga anställda blir helt till sig vid min blotta närvaro så att dom helt glömmer bort vad det är som dom ska säga och göra. Inte blir det bättre av att man verkligen känner hur varenda människa vänder sig om efter en på gatan heller.

Jag kanske ska fortsätta att ha heltäckande kläder på mig även i sommar, fast det gick ju inte så vidare bra det heller i och för sig, men lite bättre än att gå ut i knäkort kjol utan färgade strumpbyxor under, med ärmlöst linne, för gårdagen alltså...

Är det såhär som kändisar känner sig kanske?

Nu ska jag ta och laga lite mat.

Inga kommentarer: