torsdag 11 februari 2010

Viktiga saker som händer just nu

Igår kväll, då jag snöt mig vid två tillfällen, så vart jag helt yr och fick ont i huvudet och öronen. Jag kunde varken stå upp eller sitta rakt, utan fick sitta med huvudet mellan knäna i flera minuter i väntan på att tjockheten i huvudet skulle lätta.

Det kändes som då man snurrar runt runt i alldeles för hög fart i alldeles för många varv, huvudet ville bara ligga på golvet.

Väldigt viktig information här serni.


Idag blev jag ännu mer irriterad på killen på jobbet. Han härmar mig jämt, vilket är så jäkla irriterande och så känns det som att han förlöjligar mig. Och jag kan inte fatta varför han håller på så...Dessutom, en gång, så sa han åt mig att göra en grej, jag svarade ok, visst.

Sen säger han åt mig att repetera det han sa!

Det är inte första gången han gör det heller, utan han beter sig ibland som en språklärare mot mig, och inte av den schysta anledningen att han vill hjälpa mig med franskan, utan för att han vill peka ut att jag säger att jag fattar, fast jag inte gör det.

Visst, ibland så har jag inte fattat, och bara svarat ok ändå, men det har berott på att jag blir så irriterad på mig själv, för trots att personen sagt samma sak 3-4 gånger och jag fortfarande inte fattar, och dom fortfarande använder samma ord, så blir man less på hur lite man faktiskt kan av det här språket.

Det kunde ju underlätta om fransoserna kunde lära sig att använda andra ord också, men det verkar dom inte kunna alls.

Men ja, iaf, idag efter att han bad mig att repetera det han sa, så svarade jag ju, eftersom jag hade fattat vad han ville ha sagt, och vad han ville att jag skulle göra, men på någon jävla vänster, så fick han mitt svar att låta fel...Jag visste vad han sa, och jag sa det till honom också, och ändå så besvarar han det med att påstå att jag fattat fel, fast jag inte hade gjort det.

Jag blir bara så less, och trött på honom, och det värsta är, att jag inte känner mig hemmastadd i cafét heller då han är där, jag vågar helt enkelt inte jobba som vanligt och göra de saker som jag vet måste göras för stunden, för jag bara förväntar mig att han ska skälla ut mig och peka ut alla fel jag gör och att det jag gör är fullständigt onödigt eller i fel ordning eller på fel sätt...

Idag, så såg jag att vi hade fått in nya varor till cafét, eller jag tror att dom började med dom i tisdags, eftersom några av sakerna "gick ut" idag, enligt våra regler.
Det var alltså 4 nya sorters patisserier, en chokladflan(en flan har jag fått lära mig nu, enligt min fransk-svenska ordbok, kan liknas vid en vaniljpaj), macaron med karamellsmak (macaron...Har ingen aning om hur man ska förklara det, eftersom jag inte stött på dom i Sverige, men det är en liten biskvi, med kräm i, och så finns dom typ i alla sorters smaker, pistasch är min favorit), tartelette med choklad-noisettesmak(alltså en minipaj rätt och slätt) och cappuchinomuffins med små chokladbitar på.

Idag så har jag prövat på alla, förutom tarteletten, och jag måste ju säga att det inte smakade mycket cappuchino av muffinsen, chokladflanen var betydligt mäktigare än den vanliga vanliljflanen(hur nu det kan gå till) och fick ont i magen efter en halv bit. Macaron med karamellsmak var väl inget speciellt egentligen...

Och nu så ska jag lära min hyresvärds son att prata engelska. Det ska väl bli intressant, han är 19, och ja, själv så kunde man ju ta sig fram med engelskan i den åldern, man förstod väl rätt så mycket och så, men här så är det inte direkt samma sak. Här kan inte tonåringarna prata eller förstå engelska alls.

Visserligen så kan det även gälla äldre också, allt beror ju självfallet på hur mycket man har pluggat, men dom har ju inte samma kultur som vi, med engelsk tal, mycket engelsk text och musik osv. Vi i Sverige har ju gärna kvar originalspråk och så, men här i Frankrike, så översätts allting jämt.

Vi får se hur det går..

Inga kommentarer: