onsdag 17 februari 2010

En dag på svensk mark

Idag, på min andra lediga dag denna vecka, så tog jag en sväng till närmaste IKEA-varuhus här i Paris.

Jag var mest ute efter den svenska maten som jag hört rykten om att dom säljer där...men det blev att jag tog en lång tur inne i varuhuset också. Och köpte lite grejer som jag var i behov av.

Faktiskt.

Ja, det var väl inga direkt stora prylar, köpte en osthyvel så att jag slipper köpa färdigskivad ost som är mycket dyrare än vanlig hårdost, en vit handduk som jag ska använda då jag färgar håret, ska köpa hårfärg på fredag då jag har min tredje lediga dag denna vecka, så förhoppningsvis hittar jag en bra färg så att jag kan få samma blonda nyans i hela håret. Just nu ser det skit ut rent ut sagt, med mörkt ofärgat hår i nacken, nån slags mix på blond och mörkblond hår bak, och så blond fram med lite röda inslag i längderna(fortfarande!).

Ja, helst hade jag velat klippa till det också, jag vet inte om jag sagt det, men han jag bodde hos förut var ju frisör, och jag lät han klippa mig en gång, och nu ser det ut som att jag låtit en femåring gått lös med en plastsax därbak. Han kunde verkligen inte klippa hår.

Men, det är fortfarande för kort enligt mitt tycke, så får hålla mig med det ett tag till, och hoppas på att längderna blir mindre framträdande då allt får samma blonda nyans, så får jag klippa till det sen då jag fått lite längd på det.

Senare så köpte jag en hudlotion och en handkräm, som jag var i starkt behov av nu, mina krämer är slut eller börjar att ta slut, och jag hittade typ, världens största tuber med lotion och kräm på IKEA. Till ett väldigt bra pris också.

Det var väl det jag inhandlade, men kollade även på andra saker samtidigt, och som vanligt blir man ju helt sjukt sugen på att inreda och köpa nytt och göra om...Problemet är ju bara att jag inte har någonstans att göra allt detta i, då jag för stunden egentligen inte har ett riktigt "hem"...

Sen så hitta jag lite grejer som jag hade velat köpa, som presenter till vissa därhemma, men det känns lite skumt och onödigt faktiskt, att köpa grejer på IKEA i Paris, till mina nära i Sverige.
Dom kan ju bara åka till närmaste IKEA hemma och köpa samma sak, fast säkerligen billigare.

Så, det var inte så kul det heller...

Jag är verkligen skitdålig på att hitta på presenter, jag vill ju liksom köpa någonting som dom vill ha, eller behöver, eller som passar dom och allra helst ska det ju vara någonting som dom inte kan få tag i hemma, så blir det ju som mer speciellt, om det är något som man bara kan få tag i här i Frankrike men hur stor är den risken då?

Ja, och sen ännu en sak, så ska det ju helst vara litet billigt och lätt också, så att jag får med mig det i packningen, och icke skrymmande helst.

Ni märker ju hur utbudet snabbt minskas.

Just det, min dag på IKEA var det ju...

Ja, efter att jag kände mig klar med shoppandet och drömmandet om ett nytt fräscht hem, så fikade jag en kopp cappuccino med daimtårta, sen tog jag en tur i det beryktade IKEA Food....

...Där dom hade nada.

Det fanns just ingenting av direkt värde för mig där, det fanns köttbullar och potatismos, lingon-blåbär- och hjortronsylt, kaffe och en massa fikabröd, som dammsugare, mums-mums, prinsesstårtor, daimtårtor och en massa annat sött. Och jag har satt upp en regel för mig själv att inte äta eller köpa några sötsaker eller fikabröd då jag inte är på jobbet. Typ.
Jag äter ju så mycket såna sötsaker och onödiga grejer från jobbet, så jag behöver liksom inte köpa någonting själv på min fritid, för gör jag det kommer jag garanterat väga 100kg innan jag slutar och åker hem.

Men självklart så måste jag ju skärpa till mig lite på jobbet också, och inte äta så mycket sötsaker och enbart dricka svart kaffe eller te...Det går framåt måste jag säga, men jag vill ju helst ta mig till ett gym också, och träna på kvällarna, men det är ju på tok för dyrt=(

Jag hade väl som smått tänkt köpa marabouchoklad där, eller vit choklad om dom hade det, men det hade dom inte, och marabouchokladen var lite för dyr så snålheten har räddat mig från onödiga kalorier än en gång!

Så ja, det var väl det om min onsdag...På kvällen då jag kommit hem, så tog jag itu med min tvätt, hade tagit hem alla mina arbetskläder så tvättade dom med min jacka, som började få en grådaskig ton över sig...Jag har ju använt den hela hösten och vintern utan att tvätta den en enda gång, och den har legat på skitiga golv och på marken och dyligt ett antal gånger, så det var dags.

Jag hade aldrig använt maskinen här, så jag frågade den andra inneboende, koreanskan, hur man gjorde med just den här maskinen. Jag har ju sett henne tvätta minst 3-4 gånger under den senaste veckan så jag antog att hon visste hur man gjorde.

Men likt förbannat så visar hon mig fel, så jag häller pulvret i fel fack, så jag tvättar allting utan tvättmedel, med bara 40-graders vatten...

Javisst, jag tyckte ju att det verkade lite knepigt, med pulvret för huvudtvätten i det minsta facket, men som sagt, hon hade ju använt maskinen senast idag så jag antog att hon visste hur man gjorde...

Ja, det ser då rent ut iaf, och det var ju just inget som var sådär jätteskitigt, jobbkläderna är det ju mest intorkad grädde och mjölk på, med inslag av chokladpulver, så dom behöver man egentligen bara skölja under varmt vatten så är dom rena. Värre var det med t-shirtarna vi använde i början, dom började lukta unket och svett redan efter två dagar.

Och jackan ser ren ut också.

Inga kommentarer: