måndag 8 februari 2010

Ny vecka igen

I lördags kväll, då jag var på väg hemåt ifrån tåget, så såg jag en råtta springa förbi på gatan framför mig.

Då pratar jag inte om nån liten gårdsmus som man kan se titt som tätt hemma, utan en riktig stor brunråtta, såna som förr i tiden spred pest och andra hemska sjukdomar. En sån, jättestor.

Han sprang förbi knappt två meter framför mig och försvann i nästa krön, så jag hann bara reagera över att det var någonting som rörde sig där, innan det var borta.

Men ändå, jag har aldrig sett en sån stor råtta livs levande i frihet förut, allra minst mitt inne i ett tätbebyggt område.


Igår kväll så var jag och kollade på ett rum, det här var i samma område som ett annat rum jag kollat på låg i, lite skumt faktiskt.
Det här rummet är billigare, men då delar jag lägenheten med en kvinna och hennes son och dotter, plus att jag delar själva vardagsrummet med en koreansk tjej, jag vet inte hur gammal hon är, men hon studerar iaf, och söker jobb, så hon är antagligen i samma ålder som mig.

Alltså, dela ett rum, i en lägenhet med sammanlagt 5 pers blir det då...Vad tror ni om det? Är det någonting att satsa på, eller ska jag vänta och chansa på någonting bättre?

Jag ringde på en annan annons tidigare idag också, som jag ringt till förr en gång, en självständig studio för samma hyra som det här andra rummet. Nu var det inte ledigt längre, hon hade hittat en annan...

Så. Himla. Typiskt.

Det har inte kommit in några nya annonser på hemsidan, och har inte hört någonting mer från dom andra som jag varit i kontakt med heller, så jag vet inte...Jag ska tillbaka till svenska kyrkan imorgon iaf, och kolla ifall det kanske har kommit in något nytt där den senaste veckan.

Men jag tror att det är dött, jag vet inte om jag vågar chansa och vänta heller. Väntar jag för länge så kommer jag att mista det här delade rummet också, och då kanske jag tvingas bo kvar här ännu en månad, och ännu en efter det...

Ja, jag vet inte, jag har tills imorgon kväll på mig att bestämma mig, sen så måste jag ringa och ge besked till den här kvinnan, har jag tur så håller hon rummet öppet för mig tills dess iaf, ifall jag nu bestämmer mig för att flytta dit.


Idag på jobbet, så var det väldigt lugnt. Det är som vanligt det, på måndagar är det knappt några alls som kommer och fikar, eller äter, i restaurangavdelningen.
Så, det var jag och en av dom nya killarna, den bättre av dom, som jobbade tillsammans fram till 18.00, då vi stänger och han slutade idag, eftersom det var så lite folk, så bestämde vi oss för att börja servera allting "to go" efter 17.00 typ, och tjugo i sex så började vi städa och rengöra maskinerna och ytorna, och så började jag som smått att plocka ihop det vi hade i vitrinen. Jag gjorde en snabb ihopplockning av patisserierna, jag bara lät allting vara på assietterna och plastade om dom, sen slängde jag in allt i kylen, så var det klart. Jag engagerade mig inte ens i att gå ner och tina upp de saker som jag visste att vi hade behov av, som fler muffins och brownies, men jag tänkte, jag har redan varit nere i frysen en gång idag, och så hade jag skickat Patrick, den andra killen, en gång också men då glömt bort att skriva upp dom grejerna också.
Dessutom, så jobbar jag inte imorgon heller, och det är tisdag, så antagligen är det inte så stor rusning då heller, så dom hinner tina upp det som dom har behov av imorgon då dom öppnar.

Efter att Patrick hade slutat, så skickade jag efter våran "värdinna", hon är som en alltiallo så att säga, hon är överallt och gör allting, och går runt i lite finare kläder än vi andra, så hon kan göra allting typ. Ja, inte på grund av hennes klädsel alltså, utan för att hon har blivit tränad i att kunna göra och vara överallt. Så hon kom över, och hjälpte mig att städa, och huvudanledningen till att jag skickade efter just henne, var att jag slutade 18.30 och att göra stängningen med någon av dom som vanligtvis jobbar i McDo, i köket eller i kassan där, dom vet inte hur man gör stängningen i cafét, det är helt omöjligt att bli klar i tid då man hela tiden måste leda dom i allting som man säger åt dom att göra. Värdinnan, däremot, har gjort stängningen ett flertal gånger i cafét, så hon vet ju hur man rengör allt och vart allting ska vara och så.

Detta var första gången som jag lyckats göra klart stängningen i god tid innan 19.00 också, 18.41 stämplade jag ut, och så fort har jag aldrig gjort en stängning förr=)

Jag tror, eller ja, jag är ganska så säker på, att det beror på att vi inte hade just några kunder alls på slutet, och att vi inte hade så mycket patisserier heller, och att vi faktiskt började med stängningen tjugo minuter innan vi faktiskt brukar stänga. Plus att vi gjorde allt i slutet för avhämtning, så vi slapp detta evighetsflöde med disk som alltid droppar in ända fram till sista sekund.

Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv, visserligen så fick jag ju jobba över 11 minuter, men det är bättre än att sluta, som man annars gör då man har stängningen, långt efter 19.00..


Ja, det var väl litegrann om vad som hänt häromkring på slutet. Alltså inte mycket.

Nu ska jag sätta mig och kolla på Greys Anatomy, som jag börjat se från början, jag har kommit till tredje avsnittet i tredje säsongen, så det går framåt, och det är betydligt roligare att se en sån serie från början, då man inte har hängt med så mycket i slutet.

Inga kommentarer: