måndag 15 februari 2010

söndag natt

Min rumskamrat pratar med sig själv på koreanska. Ganska så ofta faktiskt. Så ofta att jag ibland har varit övertygad om att hon pratat i telefon, men det har visat sig senare att hon inte gjort det.

Hon är lite skum ibland.

Bland annat, så tror hon att hon inte har fått något jobb än för att arbetsgivaren inte har gillat henne personligen, eller för att hon inte är tillräckligt söt.
Som att det berodde på någonting sånt personligt att hon inte har fått en fast anställning än.

Inte av den enkla anledningen att hon faktiskt knappt kan prata franska överhuvudtaget.

Eller att hon kanske inte har rätt slags arbetserfarenheter för jobbet, utan hon tror att det beror på hennes utseende.

Sen så avbryter hon mig hela tiden då jag pratar om någonting med henne, och börjar prata om någonting helt annat, som inte alls har med saken att göra. Sjukt irriterande.

Det är faktiskt en sak som jag verkligen inte gillar, folk som avbryter andra då dom pratar för att börja prata om någonting helt annat. Som att det den första personen snackade om var helt ointressant och ovidkommande.

Ja, vi får väl se hur det här utvecklar sig.

Jag pratade med min mamma igår, och imorgon kväll ska jag försöka ringa till min mormor. Jag hade tänkt ringt henne ikväll, men vi hade nya stängningstider på cafét, och dessutom så jobbade jag över så det blev så sent innan jag kom hem, och just då så var telefonen redan upptagen, så det blev för sent helt enkelt.
Imorgon så slutar jag ju visserligen 19 igen, men eftersom det var jag som tog ut varorna för imorgon idag, så kommer jag inte att behöva göra det imorgon, eller så kan jag göra det tidigare, eftersom det är måndag och därför mindre kunder än på helgerna.

Jag tror att det kommer att bli bra, med dom nya öppettiderna. Jag är inte riktigt säker på exakt när vi öppnar, eftersom jag alltid har haft eftermiddags-och kvällspassen, men jag tror att det är 8-9 någon gång, sen så har vi öppet till 19.00 nu, med start idag.

Visserligen så kände jag av stressen mer, eftersom det är på eftermiddagarna som vi har mest kunder och vi hinner verkligen inte med alla som vill fika hos oss, men nu så har vi alltså en timme extra på oss, och det lugnade inte ner sig förräns 18.40 ungefär.

Vi sålde varor för närmare 2000€ idag, och då vet jag också att det var krångel på morgonen eftersom killen som skulle ha öppningen inte dök upp förräns efter 14, och den andra baristan som började efter honom började vid 10, så vi hade inte ens öppet full dag med full bemanning, och ändå så sålde vi så mycket, 20 000kronor....Helt sjukt.

Ja, förövrigt så kan ju nämnas att killen som kom 6 timmar försent är samme kille som jag snackat om förut, översittaren med stort ego och som anser sig vara bättre och av högre rang än oss andra. Det här är även andra gången som han sover över, och inte dyker upp i tid då det är han som haft öppningen...Managern var inte glad på han, det kunde tillochmed jag fatta, av det lilla jag hörde från deras konversation om saken.

Jag undrar hur detta kommer att arta sig, med tanke på hur oansvarig han faktiskt är, och hur mycket han faktiskt slarvar och lattjar på jobbet, han är väldigt oseriös av någon knepig anledning, med tanke på hur han älskar att styra och ställa, och vill vara den som bestämmer över alla hela tiden.
Och den senaste tiden så har han varit väldigt ointresserad av att jobba i cafét också, han har jobbat i köket ganska ofta, och går oftast runt och tar beställningar vid borden, även fast det är fullkomligt onödigt, då vi i princip jämt har en lång kö till cafét, på restaurangen på l'Opéra så fick ju iaf jag lära mig, att man gick runt och tog bordsbeställningar mest för att ha någonting att göra, och för att driva upp försäljningssiffrorna. Men här så behövs inte det, då vi har i genomsnitt ett sälj per minut på eftermiddagarna.

Han gör det nog mest för att det är lugnare att gå runt bland gästerna, plocka lite brickor och torka av borden då och då och fråga om någon vill ha en kaffe här och där, än att faktiskt stå i cafét och jobba, där det är hög stressnivå konstant. Som jag redan nämnt, så hanterar han inte stress så värst bra...

Men iaf, tillbaka till öppettiderna, så kommer jag ju inte att ha stängningen mer, då vi stänger 19.00, och mina arbetstider sträcker sig aldrig senare än dess. Så nu blir det bara för mig att stämpla ut vid stängningsdags, och slippa städa och rengöra och fixa med allt.

Eller ja, slipper och slipper, det gör man väl aldrig riktigt, men jag slipper ha det överhängande ansvaret över stängningen, som jag haft tills nu.

Ja, det var väl allt för nu, är trött och ska gå och lägga mig, så kommer inte på vad jag mer ska skriva om...

Inga kommentarer: