onsdag 9 juni 2010

Nu har jag bestämt mig #3471-eller-nått-åt-det-hållet

Jag har funderat nu dom senaste dagarna på vad jag ska göra av mitt liv efter det här.

Och tro mig, det blir mycket funderande det!

Men ja, mitt hyreskontrakt går ut den 31 juli, jag vet bestämt att jag måste vara ute ur lägenheten den lördagen och jag orkar helt enkelt inte börja om på nytt med allt att leta rum igen i Paris.

Det är för ansträngande på alla plan och då jag nu känner mig redo att lämna jobbet också, så känner jag inte att det är värt att stanna kvar i Paris efter den 31:a.

Så, jag har funderat mycket på vad jag vill göra och vart jag vill åka, och än så länge så ligger London högt på listan. London blir det nog bestämt att jag ska efter Paris, men vad ska jag göra där för att tjäna mitt uppehälle?

För ganska precis ett år sedan, då jag började se slutet på mina franskastudier i Montpellier, så var jag helt inne på att stanna i södra Frankrike. Jag hade en lite löjlig dröm om att jobba som bartender därnere. Jag tyckte att det lät helt rätt i tiden för mig, eftersom jag ville ha ett socialt jobb i södra Frankrike, som jag dels - om jag hade tur - kunde tjäna in lite pengar på och ha dagarna relativt fria. Jag är ju van nattarbetare så jag ville ha ett nattarbete igen.

Först så hade jag inte direkt planerat att gå nån kurs eller så, jag har läst på lite och insett att dom flesta anser att det inte är värt pengarna, åk till en bar och kolla om dom behöver en nisse och jobba dig upp från det, sa i princip alla. Men eftersom jag inte kunde språket riktigt flytande än och inte hade några kontakter så tänkte jag att det antagligen skulle vara en stor hjälp på vägen om jag hade en utbildning och fått några kontakter genom en skola.

Men efter det så vet vi ju alla vad som hände, jag fick jobb som Barista i ett café i centrala Paris so here I am, och mina bartendertankar hamnade på is. Tills nu.

Nu då jag än en gång är i slutet av min vistelse och funderar på vad jag ska göra av framtiden, så kom jag och tänka på det här igen. Eftersom jag nu känner ett sug på att åka till London och det faktiskt är där som den här skolan jag kollade på förra sommaren ligger, så började jag tänka i dom här banorna igen.
Men nu är jag ju lite trött på Frankrike och känner för lite ombyte, så jag vill inte ta den här kursen för samma anledningar som förra sommaren. Nu skulle det i så fall vara för att stanna i London, eller för att åka till något annat land efteråt.

Och då, som sagt, är det ju inte direkt nödvändigt att gå en kurs, vill jag jobba som bartender så är det ju bara att kolla upp dom olika barerna och fråga om dom behöver en ny barback, men så frågade jag ju självklart mig själv: Vill jag det här fortfarande?

Nej, jag tror väl inte det egentligen.

Inte så mycket så att jag skulle kunna lägga närmare 20 000kr på 4 veckors kursutbildning med boende, och inte så mycket så att jag vill jobba mig upp från grunden som nisse i ett halvår för att sen kanske bara sluta i ett sunkigt hak, och öppna ölflaskor kvällarna igenom.

För om jag ska vara ärlig, så gillar jag ju mitt jobb som jag har nu. Jag har lärt mig att trivas som barista nu efter alla upp- och nedgångar.
Det jag inte gillar är mina nuvarande chefer som konstant är på oss och ska säga till oss hur vi ska sköta vårat jobb. Som vi faktiskt har jobbat med det senaste halvåret och bevisligen vet hur man utför.

Så den senaste uppdateringen om vad jag ska göra av mitt liv just nu, är att söka jobb och boende i London, eller runtikring där. Jag kan likagärna hamna i Manchester eller Dublin också, det kan enbart framtiden utröna just nu.

För jag har ju faktiskt ingen som helst aning, precis som vanligt.

Inga kommentarer: