fredag 4 juni 2010

En dålig jävla dag helt enkelt

Idag har verkligen inte varit min dag ska jag säga er. Det är väldigt få saker som jag har gjort rätt eller som har gått bra idag.

Det har varit en ren pärs ända sen klockan ringde imorse, så ni kan ju förstå min lättnad över att jag äntligen är hemma i min egen soffa.

Ja, jag kan väl börja från början då, så ni också får veta allt skit och djävulskap som har hänt idag.

  • Ställde klockan på 07.30 eftersom jag ville kliva upp och ta en joggingtur innan det blev för varmt, då jag nu hade tid innan jag skulle börja jobba. Stängde av alarmet och sov till en kvart i nio istället.
  • Då på morgonen, så drömde jag en massa skumt, bl a att jag hade försovit mig, och att jag kollade på klockan och den var 11.55. Idag började jag 12.30 vilket skulle ha betytt att jag bara hade 35 minuter på mig att komma upp, klä på mig och ta mig till jobbet.
Inte särskilt lyckat, om det nu hade vart så, men det var det ju inte.

  • Istället så visar det sig att min metrostation var stängd idag. Och självklart så blir ju jag helt ställd och vet inte alls vad jag ska ta mig till. Jag tar ju aldrig bussen så jag vet ju knappt åt vilket håll jag ska åka för att det ska bli rätt.
Så, jag tar en buss på måfå, åker till en hållplats där jag kan ta metron direkt till muséet och där tänkte jag att det skulle vara ur världen.
Men jag hade aldrig varit i det området där jag klev av, så jag hitta ju inte stationen, sprang runt där som ett fån i säkert 20 minuter innan jag hitta någon att ens fråga om vägen.

Så jag blev 16 minuter försenad idag.

Det ni, Jenny Kring försenad, det har inte hänt ofta i mitt liv ska jag säga er. Det är dock andra gången som jag har kommit försent där jag jobbar ju, första gången var pga en spårolycka och jag satt fast på tåget och kom ingenvart överhuvudtaget, så det kunde inte jag göra någonting åt.

Alltså, hittills idag så har jag försovit mig och kommit försent till jobbet, vad mer kan vi lägga till denna lista? Jo,

  • Det var min dag att ta ut varorna ur frysen för tining tills imorgon, och jag tog i princip inte ut ett skit, så imorgon kommer det att visa sig att jag inte alls har tagit ut tillräckligt. Vi lägger till detta också fast det inte är bekräftat än, men det gör jag imorgon kväll.
  • Då jag på eftermiddagen skulle göra nya "mixar" till våra frappuccinos, vi har som en bas och sen tillsätter vi is så att det blir en isdrink, jag skulle förbereda och göra fler, men i min förvirrning så trodde jag att det var den 5e idag, inte den 4e, och jag hällde ut över en liter mix som hade varit god tills imorgon kväll. Så jag fick göra betydligt mer än vad som hade varit nödvändigt.
  • Inte nog med att jag kom försent då jag skulle börja, utan jag kom försent på min rast också, det är dock första gången. Vi har ju en stämpelklocka som vi stämplar in och ut på, både då vi börjar och slutar, och även då vi tar rast och när vi ska återgå till jobb, jag gick över min rast med 3 minuter.
Egentligen inte mycket, och jag vet att en annan barista inte är så värst noga med att stämpla in igen på minuten, så vi får hoppas att det går förbi obemärkt...

  • Jag lovade er alla - mig själv kanske mest - att jag skulle prata med min chef om uppsägning igår. Det blev aldrig av, trots att han var där igår och även idag, och var på oss som en hök nästintill hela tiden. Jäkligt irriterande då han kommer och domderar oss och ska kontrollera vad det är som vi verkligen gör då det ser ut som att vi varken har kunder eller gör någonting annat.
Det kanske var det som gjorde att jag inte riktigt vågade prata med han om det, då han är på det humöret så är jag lite rädd att han kanske överreagerar på ett dåligt sätt...

Dessutom blir jag så irriterad på han då han gör sådär, likadant då managerna kommer och beter sig på samma sätt. Det passar att komma och bestämma vad det är vi ska göra, då vi inte har några kunder, men då vi har en kö på närmare 20 pers och vi kanske bara är två och verkligen behöver hjälp, ja då passar det sig inte att komma och kolla hur det går för oss.

Ja, under resten av dagen så gick det väl ganska smärtfritt antar jag, vi hade inte så mycket kunder och det var relativt lugnt, en av våra manliga baristor kom i storgräl med en manager idag pga hans attityd, och jag måste hålla med managern i den här frågan. Han var alldeles för uppkäftig och jävlig ibland, mer än nödvändigt.

Dessutom så har jag fått testa på en ny grej i restaurangen, som jag aldrig har gjort förr. Vi brukar göra som så ibland, att vi tar beställningar i förväg från kunder som står i kön, så att köket ser vad det är som dom vill ha och så är det klart tills dom kommer till kassan, man matar in beställningen i en handdator som skickar den till dom i köket. Jag har aldrig gjort det förr men ikväll fick jag göra det. Fick en tillrättavisning av några killar som jobbar på ett annat McDo då jag inte hittade en sida, men dom verkade ta det ganska lugnt, dom blev dock förbannade över att vi inte hade en viss hamburgare hörde jag, men det var allt.

Sen så vart vi klar med stängningen innan åtta också idag, vilket inte händer alltför ofta måste jag erkänna. Men en timme att städa, torka rent, skriva upp och slänga saker och plasta in allt till morgondagen, allt sånt tar verkligen tid om man ska göra det noggrant, man hinner knappt om man är två heller på den timmen om man inte kan förbereda innan.


Och som vanligt så höll jag nästan på att svettas ihjäl idag, det är så fruktansvärt varmt i vårat café ska ni veta, med alla lampor, ugnen, diskmaskinen ger ifrån sig mängder med varm ånga då man öppnar den, ventilationen till kylskåpen och vitrinen, allt sånt genererar så fruktansvärt mycket värme så att man knappt står ut en del dagar.

Men ja, mitt hår såg iaf helt fantastiskt ut idag, det kan vi ju glädja oss åt, och att jag slapp jobba över trots min försening.

Nu ska jag ta en liten glassyoghurt och kolla på lite serier, vi får se om jag bestämmer mig för att kliva upp tidigt imorgon bitti för att ta den där joggingturen eller ej...

Inga kommentarer: