lördag 12 juni 2010

Lördag kväll

Dom senaste dagarna har varit lite nervösa för mig, eftersom det har hänt en del nya grejer på jobbet.

Det första var att jag skulle säga upp mig, som ni alla säkert minns så pratade jag om att göra det för två veckor sen ungefär, men det har aldrig blivit av, pga olika anledningar.

Det andra var angående min ledighet. Jag sa till min chef redan i februari att jag skulle vara ledig två veckor nu under månadsskiftet juni-juli. Då skrev han ner det på en post-it lapp och sa att det ju var långt tills dess. Jag besvarade bara det med, jamen biljetter är dyrt och om jag bokar dom tidigt så blir det ju billigare och att det var därför jag snackade med han då redan.

Jag fick aldrig någon slags bekräftan på min ledighet, vilket jag nu i efterhand hade önskat att jag begärde, eftersom jag såg i torsdags att jag hade vanligt schema som vanligt den veckan som jag tagit ledigt.

Jag frågade han då om vad som hade hänt, och då vart han helt konfunderad, eftersom vi är tre stycken baristor som tagit ledigt under samma period. Först en tjej från den 19-26, jag den 21-5 och en av killarna som jag inte riktigt minns, om det var 27-7 kanske, men det var iaf under samma tvåveckorsperiod alla ledigheter. Jag blev lite rädd då i torsdags för hur det skulle bli, kanske jag inte skulle få ledigt överhuvudtaget?

Men, vi pratade ut om allt det där igår, min chef försökte inte ens lägga någon skuld på mig, utan det var kvinnan som har hand om våra löner som tydligen hade kastat bort lappen som han hade skrivit upp mina semesterdagar på, så han frågade bara ifall det var möjligt för mig att förskjuta min ledighet några dagar. Men jag sa att jag redan hade planerat allting med flyg- och tågbiljetter, allting är redan fixat så då måste jag ju köpa nya biljetter och nu då det är så kort tid innan så blir ju biljetterna betydligt dyrare, dessutom får jag ju ingenting tillbaka på dom biljetter som jag redan köpt.

Ja, jag vet inte riktigt hur dom ordnade upp det hela, men det slutade iaf med att vi alla ska få ha ledigt under dom dagarna som vi ville från början, jag antar att det blir lite stressigare för dom som blir kvar, men vi har fått en sommarvikarie igår också så vi får hoppas på jättefint väder och få turister så pallar dom nog av trycket!

Ja, vi har ju fått en sommarvikarie nu, som ska jobba fram till augusti. En ung snäll tjej som är lite osäker, men det är dom allehopa i början. Det ska nog gå vägen för henne också.

På tal om det, igår då jag började och våran ansvariga presenterade henne för mig, så fick jag sjukt mycket beröm. Mer än vad jag hade trott faktiskt.
Hon beskrev mig som värsta förebilden, och sa typ att jag var som hennes högra hand, och om hon den nya skulle ta efter någon av baristorna, och ta lärdom av, så är det mig.

Som att jag är typ, bäst=)

Och ja, igår så pratade jag ju samtidigt med mig chef om att säga upp mig, så han vet nu ungefär när jag ska sluta och att jag ska till London, men jag ska ändå lämna in en riktigt avskedsansökan till han på måndag, men idag så verkade det som att alla visste om att jag skulle sluta.
Så våran ansvariga på cafét sa att hon tyckte att det var riktigt trist och tråkigt att jag skulle sluta, och frågade varför och om jag inte kunde leta någon ny bostad och sånt. Jag kan ju visserligen förstå efter hennes tal igår att hon inte vill bli av med mig, men då dessutom en av managerna kom med nästan exakt samma tal senare på dagen och ville att jag skulle stanna kvar här istället för att åka utomlands, så börjar man ju att fundera.

Så den slutsats som jag väljer att dra av detta är att min halvtaskiga franska inte spelar någon som helst roll för dom, jag gör ett suveränt arbete och ingen vill egentligen att jag ska sluta.

Så ja, jag tycker ju att det är lite trist också, men nu vill jag ju som sagt vidare, jag är ju som klar med Paris nu, och med Frankrike för tillfället. Jag kan ju göra samma jobb i London också, jag kanske t om skulle kunna få jobb som manager där också, jag har sett att det finns många såna jobb lediga nu där...Kanske jag vågar mig på det också=)

Men vi får se med den saken, just nu tar jag det lugnt och njuter av det som kan räknas in till min sista tid i Paris, och planerar min semester hemmavid.

Inga kommentarer: