lördag 5 juni 2010

Bonjour quandmême?

Ibland funderar jag på hur en del folk är funtade egentligen.

Som nu, då det börjar bli varmt och så ute, så vill fler och fler kunder ha "iskaffe", jag brukar föreslå våra frappuccinos i dom fallen, men för det mesta faller inte det kunderna i smaken. Utan dom vill ha en vanlig kaffe, med isbitar i.

Jag ska väl egentligen inte säga någonting om det, men personligen så avskyr jag kallt kaffe. Kall kaffesmak är rent ut sagt motbjudande. Men det är ju bara jag tydligen, då en hel drös kunder väljer att ta sitt svarta kaffe med en hel bunt isbitar i...

En annan sak som jag upptäckt, eller ja, vi alla baristor har upptäckt det och precis alla irriterar sig på det och kan bli riktigt less en del dagar. Och det är över en sån liten sak som att kunderna nästintill aldrig säger "hej" då dom kommer fram till kassan.

Väldigt få kunder säger "hej", eller "tack", och vi blir alla lika irriterade på det.

Hur jäkla svårt ska det vara att hälsa på personen som står i kassan som man just ska handla sitt fika av?

Häromdagen då det var 3 amerikaner som stod och väntade på sina frappuccinos då jag stod i kassan, så frågade en av dom mig vad vi irriterar oss mest på hos amerikaner. Och jag kunde ju inte hålla tyst förstås, utan jag sa helt sonika att jag knappt träffat en handfull amerikaner med ens det lilla uns av hyfs, att dom inte ens kan säga "hej" .

"Man kommer väldigt långt med bara ett enkelt hej och ett tack" sa jag till dom, och att det betyder väldigt mycket för oss som arbetar i serviceyrken och som träffar väldigt mycket turister.

Jag måste väl erkänna, att jag gick såpass långt så att jag faktiskt sa att amerikaner är ouppfostrade eftersom dom inte ens kan hälsa på personen i kassan, och dom höll faktiskt med mig, och sa att det var precis så. Så jag kan ju bara anta att dom inte säger "hej" eller"tack" till personer som jobbar inom restaurang-och butiksbranscher hemma heller.

En del av dom andra baristorna kan ibland en del dagar gå så långt så att dom nästintill snäser av kunderna om dom inte hälsar, dom upprepar bara "hej" ända tills kunden hälsar tillbaks. Jag går ju inte så långt, eftersom det också är väldigt ouppfostrat beteende enligt mig, och jag har ju som bekant blivit riktigt väluppfostrad i min barndom så jag håller inte på med sånt..
Men, jag kan inte påstå att jag inte blir påverkad av det, jag märker ju själv hur olika jag behandlar kunder som hälsar på mig innan dom börjar sin beställning, mot för hur jag tilltalar kunder som helt sonika bara spottar ut sin beställning innan jag ens har fått chansen att avsluta ordet "hej". Jag vet ju själv att jag blir mer snäsig och kort mot dom sistnämnda, och att jag blir mer tillmötesgående, möter blicken oftare och tilltalar kunderna vänligare, om dom bara börjat med att säga "hej", likaså mot dom personer som faktiskt säger "tack", som efter att dom frågat vart toaletterna ligger osv.

Jag lovar, en del dagar kan jag gå runt och bygga upp irritation enbart pga att en del personer inte ens kan tacka för vägbeskrivningen, och allt detta kan jag låta rasa över en av mina kolleger om denne gör ens det minsta lilla fel eller är en sekund för långsam enligt mig.

Inte särskilt bra för samarbetet och så, men eftersom det sker så sällan så brukar dom skratta bort det bara, och utbrista någonting i stil med; nämen ojdå! vem är du, och vart har du gömt Jenny, typ.
Ingen fara för djupare skador hos dom pga mina små raseriutbrott alltså.

Nu börjar värmen att sätta sig här också, man kan gå i shorts och kortärmat klockan nio på kvällen och det är fortfarande väldigt varmt och behagligt, ibland lite för varmt faktiskt. I vintras så bävade jag mig för hur det skulle bli på metron, med tanke på hur trångt det var då, men det var ju kallt och alla hade ju en massa kläder på sig, men nu? Nu, då det kommer att vara varmt och kvavt dygnet runt, folk har mindre kläder på sig och svettas och om man ska åka metron under folkruschen..

Som sagt, jag bävar inför dom dagarna.

Nu ska jag sova litegrann, ska upp som vanligt klockan 5 imorgon för att ha öppningen, imorgon så är det första söndagen i denna månad, och det betyder gratis inträde för alla på Louvren, och det kan betyda mycket kunder.

Förhoppningsvis så är det inte så många morgonkunder, då jag kommer vara själv i cafét fram till en 11-11.30 misstänker jag.

Hoppas ni alla har en bra helg och att ni kommer ha en skön söndag med mycket sol och värme=)

Inga kommentarer: