söndag 4 april 2010

Kort och gott

Har inte hänt så mycket sen sist. Brasilianskan är fortfarande väldigt snäll, trevlig och gillar att både prata och att sitta i sitt hörn helt tyst. Hon gillar att sitta inne i köket med resten av familjen och konversera dessutom, hennes franska är nästintill flytande. Alltså, hon har grundspråket, men hon pratar inte lika fort och inte lika ihoptryckt som en äkta fransos, och hon använder just inga slang heller. Men men, bättre på franska än mig är hon iaf.

Positivt på den fronten än så länge alltså.

På jobbet börjar jag bli riktigt less på en av killarna, han är en riktig jävla egoistisk skitstövel som inte kan arbeta effektivt gentemot kunderna. Han kan bli helt uppslukad av att ta itu med disken trots att det är han som har ansvar för kaffemaskinen, så han kan låta kunderna vänta på kaffet, enbart för att han står och laddar diskmaskinen med smutsdisk, eller så står han och gör rent kaffemaskinen, vilket i sig är ganska otacksamt under rusningstid. Det kan ju vem som helst förstå, att inom 5 minuter så är det lika mycket spillt kaffepulver överallt som det var innan han började städa där. Dessutom är det en massa andra saker också, som hans attityd i övrigt men jag är för trött för att gå in djupare i det.

Jag är trött och irriterad på honom just nu, punkt.

Idag så dök inte den andra killen upp heller - igen. Alltså den här killen som varit ett arsle förr mot mig, men som i förra veckan gick över till att vara jättesnäll och tillmötesgående, och som igår hälsade på mig med en jättekram(!) då jag började jobba. Det är ganska vanligt att han inte dyker upp, och idag var en sådan dag. Ingen nämnde någonting om det, så han kanske var sjuk, jag vet inte. Men nu har han varit "ledig" ganska många dagar som han vanligtvis skulle ha jobbat, så det börjar ju nästan bli löjligt, hade någon tagit så många spontana lediga dagar lite hur som helst hemma i Sverige, så skulle man ha varit arbetslös vid det här laget.

En av våra managers har fått sparken i veckan också. Det var tydligen så, att en gäst hade glömt en väska med en massa värdesaker i, en Iphone bl a. Den här väskan hade vi fått in, och hade då legat i vårat kontor under några dagar, jag tror att det var i helgen som var, som den hade blivit glömd. Men, så i tisdags kväll, så hade tydligen den här managern tagit väskan, hela bygget är videoövervakat till varje kvadratcentimeter, så det är ganska svårt att gömma sig. Och tydligen så är dom snabb med att kontrollera dessa videos också, eftersom våran högste chef kom till managern i onsdags, och frågade efter den här väskan med innehåll. Blev ju som lite svårt att plocka fram den då för honom, så han fick gå med omedelbar verkan.

Detta fick mig att undra, vad dom andra två managerna som spårlöst har försvunnit dom senaste månaderna har gjort. För det har funnits två andra managers, som jag inte har sett av på över två månader nu.

Detta fick mig även att tänka mig noga för en extra gång, innan jag skulle få för mig att göra någonting överhuvudtaget på jobbet då jag vanligtvis anser mig vara ensam. För man är aldrig ensam i den byggnaden.

Inte för att jag skulle få för mig att stjäla någonting från jobbet, aldrig i livet. Inte på det sättet i alla fall....
=)

Idag blev jag lurad till att jobba övertid också, enligt schemat så skulle jag sluta 17.30, men jag var inte helt hundra eftersom jag slutade 18.30 igår, så jag frågade min manager om exakt när jag slutade. Och hon måste ju ha kollat på fel person, eftersom hon påstod att jag slutade 19.15. Det stämmer inte på en fläck, eftersom jag aldrig har schemalagd arbetstid efter 19.00 och så hade jag börjat 11.00 idag, så det skulle ha blivit 7½timmars arbetsdag då jag i princip aldrig jobbar mer än 6-6½timmar per dag schemalagt.
Men jag stannade kvar ändå, två timmars extra betalt så dom får ju skylla sig själva nu då dom ska vara så jäkla noga med att vi alla håller tiderna till punkt och pricka. Då direktören är på jobbet vill säga.
Men sen, kl 19.15 så kom managern och sa till mig att stämpla ut, för att bara 30 sekunder senare säga åt mig att inte stämpla ut, utan att avsluta stängningen med den andra killen i cafét. Så jag blev kvar i ytterligare en timme.
Undrar vem som är den största suckern i den här historien jag...

En del negativt på jobbfronten alltså, så det jämnar nog ut sig.

Någon i hushållet har ställt om termostatet i kylen också under veckan, så igår upptäckte jag att mina äpplen, min paprika och antagligen resten av min sallad, en syltburk och en flaska vatten var helt bottenfryst. Jag har inte vågat kollat noggrannare på min mat än så, men jag ska imorgon, då jag ändå ska till affären och handla mer mat.
Det intressantaste var ändå, att min hyresvärd ingenting hade märkt, jag sa det till henne ikväll, och visade mina äpplen och då först så såg hon ju att termostatet var felinställt.

Hon skulle ha sett min vattenflaska igår. Bara is var det, som att den hade legat i frysen och jag överdriver inte heller.

Jag har fått mörka ringar under ögonen också, och som rynkor, ser synnerligen inte snyggt ut. Ser ut som att jag inte sovit en blund på 3 veckor. Visserligen så har jag inte sovit så bra den senaste tiden, men det är mer som att jag inte känner mig utsövd, fast jag sovit närmare 8 timmar per natt, ibland mer, och jag har inte vaknat flera gånger per natt som jag gjort förr heller, utan jag lägger mig, somnar nästan på en gång och sen sover jag ända tills klockan ringer eller tills någon i hushållet kliver upp och börjar föra liv, vad som nu kommer först.

Det har blivit så tydliga märken, att jag allvarligt börjar fundera på att köpa smink för att täcka över hemskheterna. Det blir ju inte bättre av att jag har eksem på ögonlocken nu, så jag är röd där också. Det ser verkligen ut som att jag inte sover ett skit alls längre.

Just nu så tycker jag synd om flickan i familjen, hon är bara 11 år, men mamman skriker och skäller på henne precis hela tiden låter det som. Hon är inte direkt snäll mot henne många stunder här hemma.

Det var lite om vad som har hänt häromkring den senaste veckan, i nästa vecka så ska jag förhoppningsvis motta mitt nya carte bleue, och då ska jag till min nya bank för att aktivera det, och dessutom sätta in min senaste lönecheck på kontot. Jag tror, om jag orkar vill säga, att jag ska gå till ett akvarium någon dag då jag är ledig, men egentligen så känner jag inte för att göra just någonting, men det var jag ju fullt upptagen med att göra under min förra ledigperiod.

Jag behöver mer tips på vad man kan hitta på här i Paris, helst någonting som inte direkt kräver en full dag och inte är så värst dyrt. Någon som har något förslag? Feel free to kommentera.

Inga kommentarer: