tisdag 13 april 2010

Paris - Världens ledande modestad?

Under dom närmare 6 månaderna som jag har spenderat i Paris så har jag fått se många olika klädstilar. Många "normala" , många knepiga, och även en hel del stilar som jag blivit riktigt brydd över. Hur tänkte dom här egentligen? Har varit en frekvent fråga i mitt egna huvud.

Jag tänkte att jag skulle gå igenom några av dom mest förekommande Parisstilarna här, eftersom jag är uttråkad och inte har någonting bättre för mig.

  • Kostymnissen - Behöver egentligen ingen vidare beskrivning, vi ser dom överallt nuförtiden verkar det som. Mörk kostym, laptopväska och med näsan djupt ner i sin Iphone tar han sig stressat fram genom folkmassorna.
  • Parisaren - Jag kallar honom Parisaren, eftersom det var den här stereotypen av en typisk Parisare som jag hade innan jag åkte ner. Jag ser han dock inte så ofta som jag hade trott, men han finns där allt. Då talar vi om alla välvårdade, kortklippta män med lång brun rock och en halsduk ledigt hängande runt halsen. Förekommer oftast i centrum.
  • Uteliggaren - Den här stilen ser man oftare än Kostymnissen och Parisaren tillsammans, Uteliggarstilen är alltså riktigt het just nu. Det ska vara skitigt, trasigt och illaluktande. Accessoar: Ett litet djur, eller ett barn, eller varför inte en sjungande marionettdocka med tillhörande minigitarr? Alltså allt som kan få dom förbipasserande att skänka en slant. Uteliggaren hittar du på metrostationerna, sjungandes på metron eller sovandes på dom större boulevarderna.
  • Ridtjejerna - Jag har svårt att föreställa mig en ridskola i Paris centrum, ej heller i dom närmaste zonerna. Jag har aldrig sett en levande häst i Paris (men jag såg faktiskt några ponnys i parken i lördags) så kan ni förstå hur opassande det verkar att se alla dessa tjejer med ridstövlar på sig, gärna kombinerat med djurmönstrade byxor. Oh no, detta är inget skämt, jag har sett dom många gånger på metron.
  • Identitetsgömmarna - Hemma i Sverige så använder ju i princip varenda kille mössa, oavsett om det behövs eller ej, mössa på gäller dygnet runt, året runt. Här tänker dom helt tvärtom. Mössa är för pensionärer och småungar, annars så ska man ha någon snyggare modell men det passar ju inte en kille i tonåren, det fattar ju vem som helst. Så därför ingen mössa alls, oavsett hur kallt det är eller hur mycket det blåser och blåser, det gör det jämt. Dom tar helt sonika bara huvan på sin tröja, drar den över huvudet och snörar ihop den så att det enda som sticker fram är ögonen, om ens dom. Sen tar dom, om det är riktigt kallt, sin halsduk och snurrar den 300 varv runt halsen. Ser ni bilden framför er? Rena terroristvarningen här alltså. Men frukta icke, dom kommer nog inte att spränga Louvrenmuséet inom någon snar framtid, dom fryser bara om lilla ansiktet.
  • Emos - Existerar inte i Paris.
  • Den Japanska Turisten - Själva nationaliteten brukar växla, men konceptet är detsamma, stor systemkamera på magen, matchande ryggsäck på ryggen. Förekommer i flock och följer en guide som oftast bär på en färgglad flagga eller dylikt, någonting som turisten lätt kan se och följa efter så att dom inte går vilse. Och det är inte bra, för går en nyanländ turist vilse i Paris, och dessutom inte kan varken franska eller engelska, så är dom så gott som döda.
  • Clownen - Nej, det är inte humor vi snackar om här, utan om klädstilen Clown. Eller iaf så som jag minns den, nämligen vida storrutiga byxor i regnbågens alla jävla färger. Jag jobbar faktiskt själv med en person som bär sådana här byxor, och dom får mina ögon att blöda varje gång jag ser honom i dom. Clownbyxor betraktas även som en fantastiskt snygg kombo till ridstövlarna anser många tonåringar.
  • The Gay Man - Mannen ifråga behöver inte vara homosexuell, dom har bara kommit ett steg närmare sin kvinnlighet än vad svenska män har gjort. Det är alltså en handväska, halsband, färgglad halsduk - eller sjal nu då det börjar bli varmare - smycken och v-ringad top. Ja, jag vet, det finns killar i Sverige som har v-ringad top och smycken också, men eftersom jag inte är någon direkt modeintresserad person och därför inte kan alla regler för vad som är manligt och kvinnligt, så kan jag bara beskriva skillnaden med att urringningen är djupare och väskorna är inte vad man skulle klassa som "manbags", utan det är tjejtoppar och handväskor. Smyckena låter jag bero med att bara tillägga: det är inte hiphop-halsband och dylikt, utan helt vanliga smycken som du finner på H&M.
Ett axplock på vad man finner på Paris boulevarder idag.

Inga kommentarer: