tisdag 20 april 2010

Förresten...

Så kom jag på idag varför jag misslyckades med mina semlor då jag gjorde dom för några veckor sedan.
Idag så har jag nämligen bakat igen, och den här gången blev det enkla brownies, väldigt goda och skitsnabbt och enkelt recept, så tyvärr kommer det nog att bli fler sådana. Men iaf, så kollade jag igenom min del i skafferiet, i jakt på torrjästen som jag använde då, bara för att kolla en sak, och jag kom fram till att det stämde: Jag hade alltså inte använt jäst till semlorna, utan bakpulver...

Att fransoserna alltid ska ställa till det alltså, jäst på franska är lèvure, bakpulver är lèvure chimique, vilket direkt översatt blir kemikaliskt jäst men iaf.
Den torrjäst som jag trodde att jag köpte, trodde jag var för söta degar, inte att det var bakpulver, därav misslyckandet med mitt förra bakförsök.

Men, nu slapp jag ju hålla på att leta efter bakpulver i affären iaf.

Inga kommentarer: