söndag 26 april 2009

Tänkte att eftersom jag inte gjort så mycket idag så kan jag lägga upp lite bilder istället på lägenheten jag bor i nu över sommaren, det är väldigt litet som ni kan se, och så delar jag det med en tjej till, lägenheten ligger på våran hyresvärds hus som ni kan se, vi har trappen ner alldeles utanför deras dörr.
Men det är mysigt här så det får väl gå för den här gången, ska ju bara bo här i tre månader till... Tycker att tiden går för fort nu, känns inte som man kommer kunna lära sig språket flytande på tiden som är kvar, nu känns det som att det kommer ta jättemånga månader till i Frankrike innan jag kan börja göra mig förstådd på franska...Men ja,lärarna säger ju att jag ligger på A2-nivå nu, det finns ju 7 nivåer i språk, nybörjare, A1, A2, B1, B2, C1 och C2 som är ens modersmål typ, man kan allt flytande och kan prata och förstå utan problem.

Idag har jag inte gjort så mycket intressant, eftersom det har ösregnat hela dagen så jag blev bara sittandes hemma, mitt internet funka inte på förmiddagen och mitt på dagen så jag la mig i sängen och repetera lite franska, sen då internet hoppa igång igen boka jag flygresor och tåg hem i två helger.
Blev kanske lite fel egentligen för bestämde först med Joel att vi skulle träffas i Stockholm om två veckor, så skulle han ta med lite grejer åt mig, sen efter att jag bokat flygresan och tågbiljetter till Marseille, där flygplatsen ligger, så kommer Linda, min syster, och säger att brorsan ska ha dop den 30 maj och att dom ville att jag skulle komma hem då, så då var det bara att boka en till flygbiljett hem, men nu med tåg hem från Arlanda istället och så flyger jag från flygplatsen här i Montpellier istället och mellanlandar i Paris....Puh, det är riktigt svårt det här med flyg kan jag lova!
Sen så kom jag på, eller ja, blev påmind om, att kolla på ett annat bolag som skulle ha vart billigare för då skulle jag tagit tåg till och från Paris och sen flyg däremellan, men jag orkade bara inte då jag hållt på och ändrat och kollat tidtabeller och internet som inte vill funka ordentligt och då tåg och flyghemsidor har sånt där tjosan att om man vart inne på en sida och varit som inaktiv så måste man börja om med allt och det hände väl var femtonde minut mellan varven, och sen då det inte gick några flyg eller tåg först så blev det som, jamen på det här bolaget så gick det ju flyg, så boka det på en gång, och jag vet inte hur det är med avbokning heller, så orkar inte hålla på mer utan nu får jag ta dom där flygen vare sig jag vill det eller inte...

Sen mitt i allt så hade jag helt glömt bort att göra läxan vi har tills imorrn, vi skulle skriva om en saga från vårat hemland, kom på det typ efter åtta så leta runt lite på internet och hitta den om den smarta pojken som hela tiden överlistade jätten om det ringer nån klocka, så jag tog och skrev av den på franska, och tänkte först att det skulle vara i passé composé avec l´imparfait, men kom ju på sen att det måste ju bli helt fel, eller ja, det verkade först bra men sen då jag börja använda hjärnan så insåg jag att det antagligen var fel...Så fick ändra några ord här och var, så nu tror jag att det om inte helt rätt så mestadels rätt, har jag tur så syns det att jag försökt tänka rätt iaf...
Fast har kanske tänkt helt fel ändå så det ska vara på det tredje sättet...men det märker jag imorrn iaf...

Men det ska ju inte vara helt lätt hela tiden heller, hur skulle det se ut om man skulle glida fram på räkmacka jämt och ständigt? Näe, precis, så kul att leva skulle det ju inte va...

Inga kommentarer: