onsdag 22 april 2009

Helt slut!

Jaa, idag har vart en riktigt lång dag kan jag säga...Var i skolan tre timmar iförmiddags och hade lektioner, fortsatte plugga passé composé och sånt vi har gjort i veckan, det känns riktigt bra att vi verkligen får hålla på med samma ämne i flera dagar så att man verkligen är säker på det och vet att det sitter, och så att man verkligen vet vad man ska säga.
Efteråt så tänkte jag ta tramen hem (spårvagn) istället för att gå eftersom jag ville äta lunch och packa om väskan innan jag skulle åka till Nîmes, det skulle bli för stressigt annars om jag hade gått som jag annars alltid gör. Men jag hade inga mynt till biljetten, och det var mitt på dan så jag hade ingen lust att planka eftersom det är då som kontrollanterna vanligast åker runt och kollar om man har biljett. Det funkar ju som så härnere att man köper biljett på hållplatsen, sen drar man det själv då man kliver på, det finns liksom ingen på tramen som man kan köpa biljett av eller som kontrollerar så att man har giltig biljett, utan det brukar va kontrollanter som åker runt och kollar sånt ibland.
Så då tänkte jag att det var skitsamma då, köpte en panini och sprite till lunch istället och satte mig i parken och slappa. Sen gick jag till busstationen där vi skulle mötas, och då vi börja fara iväg så kom jag på att jag inte hade kameran med mig...Självklart!
Den enda dan som kameran INTE ligger i väskan så är det ju precis den dagen man hade velat haft den där... Så jag har ju inte kunnat ta nå bilder på trippen alls, eller ja, tog några på arenan med mobilen så jag har ju nånting att visa sen.
Men ja, det var ju inte så mycket vi gjorde heller, vi fick kolla på en 20minuters film om hur Nîmes typ blev till vad staden är idag, och några viktiga historiska personer tror jag, det var en sån 3D-film som enligt mig var i dålig kvalitét eftersom texten var på kanterna så man såg bara det som stod i mitten,allt på kanterna var för mörkt för att kunna läsas, sen var texten för snabb så jag hann inte läsa allt och förstå vad dom ville ha sagt..
Sen gick vi och titta på katedralen, men vi gick inte in, vet inte varför, sen så gick vi in på arenan där vi var en snabbis och guiden berätta ju historien bakom allting. Sen fick vi en halvtimme att göra vad vi ville på, och jag med mitt lokalsinne visste ju inte vad jag skulle göra,ville inte gärna gå runt i affärer då jag säkerligen inte skulle hitta tillbaka till arenan där vi skulle mötas sen. Men det var en finsk kvinna med på turen också som kunde bra svenska, så vi två gick och tog en kaffe i solen. Hon har varit i Mont i tre dagar bara och går i en annan privatskola, men den är lika uppbyggd som våran med studierna och med elever från hela världen och utbytesstudenter typ. Vi satt och prata om allt möjligt och jag gav henne tips om vart hon kunde handla frukt och grönsaker billigt, och en stor mataffär i centrum som hon inte kände till än, tror inte att den skulle vara så mycket billigare än affären hon har handlat på hittills,men det är typ fyra gånger så stor och har betydligt större utbud.
Kom tillbaka till Mont tio i sju, något så mör då var jag med en huvudvärk som fortfarande inte släppt, och ont i benen och trött...Men jag behövde handla mat så jag tänkte att jag skulle handla litegrann nu så blir det inte så tungt sen, så jag kom hem kvart över åtta. Var helt slut då, orka inte ens äta nånting, tog bara två ostmackor och två glas vatten, sen ställde jag mig i duschen.
Det var verkligen skönt att vi inte fick nån läxa idag för det skulle jag verkligen inte orkat med nu, men guidningen var på franska så det gills nog också=)

Nu ska jag ta en huvudvärkstablett och sova.

Inga kommentarer: