tisdag 21 april 2009

Idag så fortsatte vi med passé composé med l´imparfait, det känns som att jag börjar fatta hur det funkar nu, hur man ska prata och hur man ska böja orden rätt, men det låter helt knäppt och ologiskt om man skulle översätta det rakt över till svenska, så jag skippar det. Typ allt i det här språket är ologiskt och fullt med undantag och olika böjningar och annat skit... Men man får ta det som det kommer.
Gjorde inte så mycket på eftermiddagen, gjorde lite mat och läste lite på internet, sen gjorde jag läxan.. Sen åkte jag ner på Place de la Comedié och tog en kopp te med två svenska tjejer som går på skolan. Vi satt och prata om allt möjligt och titta på folk,knepigt ändå med ett café/matställe/bar(vet inte riktigt vad det var,vi satt ute så var aldrig in och kolla)som inte serverar kaffe efter kl 18.00, utan bara alkoholhaltiga drycker och te.
Ja,efter det så gick vi och kika in i en pub som vi ska gå på senare kanske, sen skulle dom handla lite mat, sen efter det så gick jag hemåt. Det hade börjat skymma litegrann då och det var inte så mycket folk ute, det var ljumma vindar och varmt och skönt.
Då jag gick hem så tog jag det lugnt, brukar mest skynda då jag går till och från skolan så brukar inte ta det lugnt och verkligen titta på omgivningen, men jag gjorde det nu. Och med dom varma vindarna, och lite trafik och lite folk, så insåg jag att jag verkligen trivs härnere. Det är så skönt och vackert här.
Det enda som jag behöver hitta nu är vart jag kan handla bönor,linser,fröer och gryner till billigt pris, dom har just inget sånt i stormarknaden som jag handlar på, sen är livet nice.

Imorrn efter skolan ska jag åka till Nîmes, skolan brukar arrangera lite olika resor till billigt pris så jag ska åka på en sån imorrn. Nîmes är en stad drygt 20-30min norr om Mont, dom har arenor där som är en stor turistattraktion, vet inte riktigt vad vi ska göra där, men man ska få gå runt i stan och titta själv, sen är det provsmakning och vinprovning av de lokala specialitéterna, sen blir det antagligen nån guidad tur på nån av arenorna hoppas jag.

Men nu ska jag lägga mig och sova, man bli ju trött efter att faktiskt ha gjort nånting på en eftermiddag..

Inga kommentarer: