fredag 17 april 2009

fredag

Idag tyckte jag det gick riktigt bra med franskan, förstod allt på lektionerna och kunde prata ganska mycket utan större avbrott för översättning från engelska eller felsägningar...
Det var jag och filippinerna idag bara, den koreanska och den andra svenskan i min klass var sjuka idag, men det gick ganska bra ändå, vi prata om mat och på restaurangen, vilka ord man använder då, vilka som jobbar där och hur man beställer olika saker.
Prata om svensk och filippinsk mat, professorn höll på att dö då dom sa att det hände att dom åt hundar och katter, oftast med öl. Annars drack dom aldrig alkohol, enbart på festligare tillställningar... och till katter och hundar... Seriöst, hon- professorn- small helt av och kunde knappt fortsätta lektionen efter det uttalandet.
Och dom fråga mig vad vi åt i Sverige, dom har ju varit på IKEA så potatis och köttbullar kunde dom redan, och att vi åt mycket fisk... Sen tyckte dom det var riktigt coolt att vi drack öl till maten, och knepigt att vi inte åt bröd annat än till frukost och att vi drack mjölk till alla måltider, vuxna som barn.. Ja, det är ju så som jag ser våran matkultur, ett axplock iaf...nån får väl rätta mig om jag har fel..
Hmm,sen var det inte så mycket mer, gick igenom lite sånt vi ska göra nästa vecka också, då ska vi ha Sophie igen, den första professorn jag hade då jag kom till Montpellier, och vi ska gå igenom djupare på passé composé med imperfait, allstå hur man pratar om saker man gjort tidigare,och sånt som hänt.
Det ska bli riktigt skönt att börja gå igenom det, det är ju sånt man pratar om mest, vad man har gjort i helgen eller om man ska förklara vad andra har gjort eller sagt..man använder ju sånt typ jämt känns det som.

Idag åkte min tyska roomie hem, känns lite tråkigt eftersom hon var jättetrevlig och snäll och allt...ville verkligen att hon skulle stanna längre än två veckor, men ja, hennes universitetsstudier hemma i Tyskland börjar på måndag så. Tror inte att nån annan rumskamrat kommer va lika bra som hon, tror inte att jag kommer att komma nån annan lika nära heller...men det beror på det också,vem vet? Nästa tjej som flyttar in i rummet brevid kanske stannar resten av sommaren och kanske är jättetrevlig och rolig, det skulle vara helt fantastiskt..
Man får hoppas på det bästa i den frågan.

Idag var jag till svenskan efter skolan, skulle lämna papper och självklart glömde jag några papper idag med...men ja,hon kan be professorn nästa vecka om dom papprerna,men hon skrev av det viktigaste från mina papper så det ska nog inte vara nödvändigt.
Och då jag varit där i en tjugo minuter typ,så börja det åska och tokregna, min tyska roomie sa att hon hade gått hem precis då och att det hade börjat hagla dessutom...mindre kul för henne sista dan..Jamen iaf, då bestämde vi oss för att baka en kladdkaka enligt mitt huvud. Kom inte ihåg receptet jag bruka använda, men gjorde den på mitt sätt, på hennes recept och det vart som hemma fast annorlunda..Var lite för mycket socker eller nåt i hennes recept för tyckte den vart lite för söt och mäktig.
Sen tog hon och klippte ut ett hjärta och använde som mall för florsockret, vart väldigt gulligt med små florsockerhjärtan på varje kladdkakebit.
Sen gick jag hem, hjälpte tyskan att torka hennes kläder och städa badrummet och köket, sen fick jag både handtvål,duschtvål,mjölk och sallad. Hon ville inte ha med sig sånt onödigt eftersom hon redan hade för tung resväska. Men jag tackar och tar emot eftersom min duschtvål tog slut igår, nu slipper jag köpa sallad och tvål ett tag framöver.

Nu är det ju fredagkväll, så ska ta och titta på en film nu, eller ett avsnitt av House tror jag det blir, kommer ju somna innan filmen är slut misstänker jag, klockan är ju trots allt halv tio..

Inga kommentarer: