söndag 7 november 2010

Söndag

Idag har det faktiskt inte regnat någonting, förräns nu halv sju på kvällen.

Bra gjort, Dublin.

Så idag har jag alltså varit lite turistig och vart på Jameson- destilleriet, bokade mig en guidad tur runt detta gamla destilleri som visserligen inte används till att tillverka whiskey i längre, utan är sedan början på 70-talet en turistattraktion. Det "riktiga" destilleriet ligger i Cork.







Det blev inte så mycket kort tagna, då rundturen var ganska liten och vi var en stor grupp, och jag gillar inte att få med en hel bunt okända personer i mina bilder, så det vart dom här bara. Katten på andra bilden, är en riktig katt som verkade i destilleriet förr. Jag minns inte exakt när det nu var, men det måste ha vart just i början och dom bestämde sig för att stoppa upp "Smitty" för att han var den bästa musjagaren dom hade, han fångade uppemot 20 möss om dagen vilket var uppskattat då dom annars skulle ha smaskat i sig alla korn som det var tänkt skulle bli whiskey utav.

I inträdet så ingick det även smakprov på Jameson whiskey, där man fick välja mellan att dricka den rent, med cola, ginger ale eller med tranbärsjuice.
Jag visste faktiskt inte att det gick att blanda whiskey med så mycket olika saker, jag har ju bara sett att det ska drickas rent, men jag prövade med tranbärsjuice eftersom den såg godast ut, och det var den faktiskt.

För ett par år sedan så gick jag igenom en period visserligen då jag enbart drack whiskey med 7up eller sprite, men dom kvällarna slutade oftast med att jag blev dålig och kräktes så förbannat så jag la den drinken bakom mig och hade inte tänkt se tillbaks något mer, men man ska aldrig säga aldrig då man faktiskt bara är 18-19år, nu har jag ju fått tips på vad man ska blanda whiskey med för att det ska bli gott så kanske man gör ett nytt försök.

Jag har även bokat en biljett på Guinness, så jag kanske går dit imorgon tänkte jag, det ska bli intressant faktiskt.

Den ökända kylan börjar komma nu också, jag har haft problem med att sova två nätter i rad nu för att det varit så kallt, men så är det ju här. Dom som byggde husen inbillade sig att Irland - det är ett varmt land det! Så därför skiter vi i isolering och värme!

Värmeaggregatet här fungerar på ett litet knepigt vis också, man får liksom gå och sätta igång det då det blir för kallt, och så står det och eldar på i en timme, sen stängs det av automatiskt, likaså med vattnet. Elementet som är i rummet där vi hänger upp våran tvätt är trasigt också så det tar 3-4 dagar för kläderna att torka med. En av mina flatmates kom på den briljanta idén igår att hänga sin tvätt ute.

Visserligen så tror jag att det var hennes pojkvän som kom på det, för han sa även idag att det kanske inte kommer att regna idag, så då torkar det.

Både jag och hans tjej skrattade ut han. Hur länge har han bott i Irland egentligen? 2 dagar?

Hmm ja, det var väl allt det antar jag. Nu ska jag gå ner och sätta igång det där aggregatet för övervåningen och hoppas på att det blir någon värme i mitt element också för nu fryser jag på tok för mycket.

Inga kommentarer: