tisdag 9 november 2010

Nu ni

Jag kan härmed deklarera för alla intresserade - och resten - att jag fått jobb.

Ett deltidsjobb visserligen, och jag vet inte exakt hur många timmar det blir i slutändan, hur mycket min lön ligger på eller om jag ens kommer att få stanna kvar då det blir aktuellt att berätta för min arbetsgivare att jag ska åka hem över julhelgen, då det faktumet redan kostat mig ett jobb.

Men ändå, jag har jobbat 3 timmar idag och ska jobba 5 timmar på fredag. Detta mina vänner, är ju faktiskt en början.

En jäkligt bra början då arbetsgivaren sa till mig för inte ens en vecka sedan att dom inte behövde någon nu utan kanske skulle höra av sig om några veckor eller nåt, och hon ringer upp mig igår och ber mig komma in idag redan.

Det finns dock ett problem, som jag inte har tagit itu med än men som jag vet att jag skulle ha gjort med en gång jag flyttade hit, och det är att skaffa ett irländskt personnummer. Utan detta personnummer så kan jag inte lagligt sett jobba här, och kan därmed inte få lön.

Det låter ju faktiskt lite dumt så jag ska ta och fixa ett sånt nu i veckan.

Men som vi alla vet så kommer problem med sällskap, och detta är då att jag behöver bevis från min hyresvärd på att jag faktiskt bor här och han har jag inte sett sen slutet på förra veckan. Jag såg visserligen hans bil i förmiddags, men han hann åka iväg innan jag fick någon chans att prata med han.

Så om han inte gör sig synlig imorgon så måste jag ringa upp han.

Ja, jobbet är då i ett café här i Swords, i shoppingcentrat, och faktiskt det cafét som jag ville jobba i och hoppades mest på, så lite tur får man ha ibland.
Kaffemaskinerna är lite äldre än dom jag är van vid att jobba med, men då får vi ju ha med i räkningen att själva cafét var helt nybyggt då jag började i Paris, sen bytte vi kaffemaskin en gång också till ännu en helt ny, så jag har varit lite bortskämd ja.

Ett plus i kanten är även, att arbetsgivaren berättade för mig att dom ska expandera i shoppingcentrat, och öppna ett till café så om jag lyckas hålla mig kvar tills dess så är chansen ännu större att jag får en fast heltidsanställning där.

Så det lönar sig att gå runt och lämna cvs över disk, och hoppas på det bästa och komma tillbaks och tjata, två hela veckor fick jag gå arbetslös här och nu tänker jag då inte släppa taget om det här jobbet för allt i världen!

Men det är faktiskt lite jobbigt, då dom andra baristorna ska visa mig hur man gör och hur man pratar med kunder, då jag redan kan allt det. Men, man måste väl börja från botten trots att man har erfarenhet antar jag.

I övrigt så kan jag berätta att jag försöker jogga varje dag, det går väl sådär då det regnar rätt mycket, och blåser ännu mer, och jag inte vill springa i mörker och kyla men att jag inte kommer på att jag vill ut förräns 17 och då tänker jag ska bara...Och helt plötsligt är det kolsvart eller så är jag hungrig och måste äta och sen är det kolsvart och iskallt och gärna ösregn också så ja, jag försöker så gott jag kan.

Men det går sådär, varannan dag blir det iaf, minst.

Snöar det hemma då förresten? Jag ser på bloggar och facebook att det snöar lite här och var, inte i Sundsvall men däremot i Göteborg allaredan, som ni redan har förstått så är det ingen snö här, bara regn och blött.

Nåja, det var det om detta nu är klockan 21hundra här i Swords och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Fika lite kaffe och yoghurt kanske? Är ju trots allt drygt 3 timmar sen jag åt lite spagetti och en vegburgare och på tal om det så finns det jättemycket sån fryst vegmat här fatta vad glad jag blev den dagen jag upptäckte det.
Tillomed mer sån vegmat finns det här än hemma, och billigare också, 1.29€ för ett paket med 6 korvar eller ett paket med 4 burgare osv osv, jättebilligt och jätteintressant, korvarna ser inte ut som hemma, utan mer som såna där engelska korvar vetni...tror jag iaf...

I alla fall, så finns det mycket vegetarisk mat här, från en viss McCartney-dotter tro't eller ej, men ja, trots detta så saknar jag ändå en del saker hemmifrån.

Choklad, yoghurt i literform och fil är några av dom sakerna.

Inga kommentarer: