fredag 12 november 2010

Idag har jag jobbat 5 timmar och jag kan då säga att jag inte kom in i dom gamla rutinerna sådär rekordsnabbt som jag hade önskat. För det är verkligen jättestressigt att jobba i ett café, speciellt då man inte är direkt van vid deras rutiner och dom andra som jobbat längre hoppar in och tar över hela tiden och sånt, plus att jag vid flera tillfällen nästan började prata franska istället för engelska då det för mig ligger närmare tillhands...

Men vi får hoppas att det går bättre imorgon, då jobbar jag ett längre pass och ska ha stängningen med, och så är det ju lördag så antagligen mycket folk ute på som shoppar julklappar och vill ta en kopp kaffe och pusta ut.

Det ska nog gå bra.

Fick skriva på kontraktet idag med, plus lite andra papper, förbannar mig själv för att jag inte gjorde klart det här med personnumret precis då jag kom hit, för det ställer till en hel massa för mig nu. Men nu har jag alla papper jag behöver för att ansöka om ett och är ledig på måndag så ska åka ner till Dublin då och fixa det, plus så ska jag hinna med ett möte på någon bank med, och få se om jag får öppna ett konto utan pps-numret, men med andra brev som kan hjälpa till.

För här har dom ju ett sånt system, att man får lön per vecka istället för per månad, så vill ju gärna få min lön någonstans men om det går lika segt med kontot som med pps-numret, så ska jag fråga om det inte går att sätta in pengarna på mitt svenska konto, tills vidare iaf.

Nåja.

Vidare så verkar det som att jag har ett slutdatum för jobbet också, men jag ska ta och kolla upp vad som menas med det imorgon med, visserligen så spelar det kanske inte så stor roll eftersom det är efter nyår så då kanske det finns fler jobböppningar på annat håll...

Ja, jag var ju till Guinness igår, väldigt häftigt måste jag erkänna, att öl och whiskey görs på precis samma sätt, det är bara i slutet som det är en skillnad, vilket är dels att whiskey lagras i tunnor i åratal, medans det bara tar 9 dagar att göra whiskey, från korn till flaska.

Dessutom så har dom restaurerat magasinet så att i mitten står en jättepint, som man kan se igenom hela byggnadens våningar, lite dålig på att beskriva jag visserligen men det får ni tåla, lite får man ju utelämna ifall ni själva tänker åka dit=)

I biljetten så ingick det ganska mycket provsmakningar, dom hade som dagens guinness, sen fick man pröva på att hälla upp en egen pint, sen fick man en pint guinness draught högst uppe i baren där man kunde se hela Dublin, 360 grader runt.

Men det var värt ett besök faktiskt, frågan är ju nu vad mer jag kan turista på här i Dublin?

Det får nog räcka såhär tror jag, så får ni ha en bra helg, själv ska jag jobba!

Inga kommentarer: