söndag 28 november 2010

Mer snö!


Ser det inte härligt ut?


Kom nyss på att jag skulle ha betalt hyran igår, men min hyresvärd har inte sagt någonting om det så han får den imorgon istället. Jag kan ju skylla på att jag jobbat mycket hela helgen så han har nog inget emot att vänta ytterligare en dag.

Ibland så är det knepigt att jobba i café, såna här dagar är ett bra exempel. Som att det snöar och är halt ute, då brukar irländarna stanna hemma eftersom dom inte vågar köra bil då. Ergo inte så mycket folk ute och shoppar och därav inga kunder.

Men problemet är ju att det är mindre än en månad till julafton och folk vill göra klart julshoppandet nu och då måste dom helt enkelt ta sig ut.

Plus så har vi ju dom andra som jobbar i shoppingcentrat, i dom andra affärerna, dom vet man ju kommer varje dag minst en gång.

Så resultatet av detta blir att det kan gå en halvtimme då det är lugnt, knappt några kunder alls och bara någon enstaka stamkund, sen vid ett visst klockslag, mitt på dagen och sen mitt på eftermiddagen vanligtvis, så kommer alla kunder på en och samma gång och vi får det jättestressigt i en timme eller så.
Sen så reser sig alla upp och går samtidigt också, men det är mest läskigt tycker jag, att alla blir klar exakt samtidigt och försvinner oavsett när dom kom in eller vad dom har ätit/fikat.

Och för det mesta, under nästan hela eftermiddagen mellan dessa två stora rusher, så brukar kunderna komma ganska precis så att då man är just klar med en kund och den går iväg, så står redan nästa och väntar, men det blir aldrig någon längre kö än 2-3 åt gången.

Detta är mest irriterande, för då kan man inte säga att det varit stressigt eller mycket att göra, men man kan inte göra någonting annat än att serva kunder så man får likt förbannat lika mycket att göra efter att man stängt.

Men nu är jag rätt så trött, så det känns skönt att veta att jag har två lediga dagar i sträck nu. Och förhoppningsvis så kommer jag inte att bli inringd till jobbet heller, eftersom det är måndag och tisdag, men risken finns ju då jag bor såpass nära och dom på jobbet vet att det bara tar en tjugo minuter för mig att ta mig dit så om det blir stressigt så kanske dom ringer...

Men jag tror egentligen inte det, då jag redan jobbat 6 dagar i sträck nu och jobbat fler timmar än vad jag egentligen ska göra och gjort betydligt mer än vad man kan begära av en nyanställd, men det är smällar man får ta då dom andra som har jobbat där längst tycker att man är såpass duktig att man klarar av det.

Vi får bara hålla tummarna att detta leder till någonting bra i slutändan, visserligen så har jag redan fått lite extra lön för det i form av ledigt över jul fast jag egentligen inte skulle ha fått det men det skulle ju sitta fint med en fast anställning efter januari...

Jaja, sova sig lite nu och sen blir det till att ringa runt lite imorgon efter papper och sen kanske ner till Dublin och se om man hittar lite julklappar!

Inga kommentarer: