torsdag 18 november 2010

Jahaja då var det fredag igen imorgon, jäklar vad fort veckorna går då man jobbar 8 timmar typ varje dag. Det går bättre nu med allt, under helgens stress så kom man snabbt in i gamla och nya rutiner i cafét.

Blir lite konfunderad över att ett café kan ha som "trademark" att säga en viss mening bara, tycker att det inte är någonting särskilt unikt för just dom men vill dom leva i den illusionen så visst, jag leker väl jag med då.

I måndags så var jag till ett ställe nere i centrum för att ansöka om ett PPS-nummer, alltså ett irländskt personnummer så att jag kan bli lagligt anställd och få öppna ett bankkonto och lite andra grejer som kan vara bra att kunna, som att bli sjuk t ex men det har jag inte i planerna.
Och idag fick jag numret då alltså, gick väldans fort då min chef sa två veckor, dom jag bodde med sa typ samma och killen som tog emot min ansökan sa en vecka, och det tog 3 dagar.

Bra jobbat, Irland.

Så idag var jag till min chef med det, sa även att jag skulle fixa ett möte på banken så fort som möjligt och hon sa att om jag fick en tid imorgon så skulle jag få längre rast så jag skulle hinna med men hallå? Komma in och be om en tid dagen efter, så naiv är jag då knappast.

Herregud man har väl bott i Frankrike.

Men här måste jag ge cred åt Irland igen, för då jag kom in på banken och sa att jag ville ha en tid så fort som möjligt så frågade sekreteraren; när passar det för dig imorgon?

Jisses alltså, jag gillar det här landet mer och mer för var dag som går. Jag kommer att älska det om jag lyckas få ett bankkonto imorgon på en halvtimmes rast med mina papper.

Ja, eftersom min hyresvärd har varit borta så sa han åt mig att skriva en fullmakt till mig själv i hans namn, och skriva under den som han. Det funkade för att ansöka om PPS-numret så vi får hoppas att banken godkänner det också.

Imorgon så åker en av tjejerna bort på semester, hon ska först över helgen till ett par kompisar och sen stanna en vecka hos sina föräldrar, så det kommer att bli lite lugnare här hemma.

Jajuste, glömde jag nästan bort, som ni kanske redan vet så ska jag åka hem över jul, jag vart lite nervös ett tag efter att jag fick det här jobbet då jag vet att caféer oftast har öppet så länge som möjligt och inte bryr sig om helgdagar och sånt så jag trodde ett tag att jag kanske inte skulle kunna åka hem.
Men jag pratade med min chef och frågade henne om helgen och sa som det var, och fick ledigt!

Hur ofta händer det egentligen då? Att den nyaste temporära anställda, får ledigt över julhelgen.

Har jag sagt att jag börjar gilla det här landet? Jag gillar även nästintill alla invånare, eftersom det verkar som att varenda en här är utlänningar precis som jag och därför vet hur det är att ha sin familj i ett annat land långt borta.

Så nu gäller det bara att SAS och SJ och det svenska vädret klaffar med varandra så att jag kommer hem i tid och kommer tillbaks till Swords i tid eftersom jag ska jobba igen på eftermiddagen samma dag som jag flyger tillbaks.

Jag har även påbörjat julklappsshoppingen litegrann, men är inte helt klar än, det har blivit väldigt irländskt, kan jag avslöja.

Jaja, ska väl börja på och lägga mig nu, ska upp och jobba tidigt imorgon så man vill ju vara pigg till det, höres!

Inga kommentarer: