lördag 6 november 2010

Noterat i Dublin hittills

Att förstå sig på busstrafiken är inte det lättaste, då informationen är knapphändig och ibland fullkomlig irrelevant. Busshållplatserna är bara en gul skylt längst vägen, i bästa fall finns ett tillhörande vindskydd men dom finns mest i dom centralare delarna av stan/samhällena.

På dessa skyltar, så finns ingen som helst information om vilka bussar som stannar där, vad busshållplatsen heter eller ens när det kan tänkas komma en buss. Den har ett nummer som man enbart har användning för då man ska planera sin resa genom bussbolagets hemsida.

På dom busshållplatser där det faktiskt står vilka bussar som går förbi där, så har man kanske chans att få reda på vad hållplatsen ifråga heter, men inte heller här står det när någon buss kommer. Den enda tidtabell som finns till förfogande visar när bussarna lämnar startstationen så att säga, sen finns det som en handvisning på ungefär hur lång tid det tar mellan olika busshållplatser, men detta stämmer inte så jag har antagligen fattat den grejen fel.

Inte ens på tidtabellerna står det med vart bussen stannar eller ens går, man får helt enkelt ta en buss med rätt slutstation och hoppas på det bästa.

Vidare så har jag märkt att Dublin-borna måste ha någonting emot skyltar i stort, bara var tredje-fjärde gata har en skylt med dess namn på, även här får man gissa sig till vilken gata det är man ska till och hoppas att kartan överensstämmer med verkligheten.

Senast idag så gick jag helt vilse i närmare 20 minuter för att jag inte hittade en endaste gata med ett namn på, men jag kom fram så småningom efter att ha sett ut som en nykommen turist med näsan nere i en karta.

I Swords så gillar dom Impreza. Väldigt mycket.

Vad har mer hänt då? Jo, jag har varit på en väldigt snabb anställningsintervju idag, snabb för att det visade sig att dom var bara ute efter extrapersonal över julhelgen, och då åker ju jag hem så det blev inget av med det.

Han sa att jag kunde komma tillbaks efter julhelgen för att se om han behövde någon då, så vi får se med den saken.

Jag var tillbaka till ett annat café och frågade om dom kikat på mitt cv, och det var väldigt imponerande tydligen, men dom behövde ingen just nu, men dom sa att om det dyker upp nåt så skulle dom ringa.

Vi får se med den saken med.

Nu till veckan så ska jag få mitt SIM-kort hoppas jag, då ska jag kopiera upp fler cvs och gå en sväng igen och kolla om det kan tänkas finnas något jobb för mig nu.

I övrigt så tror jag att en av tjejernas pojkvän har flyttat in, hon berättade att dom hade tänkt göra det ett tag nu så jag antar att han bor här nu med.

Så det är väldigt trångt nu ska ni veta...Och väldigt lyhört...Bara så ni vet.

Nu ska jag ta och äta lite, och se om det kan tänkas finnas någon film eller nåt att kolla på, ni får ha en bra helg därhemma!

Inga kommentarer: