söndag 21 augusti 2011

städsöndag

Söndagar brukar vanligtvis betyda att jag jobbar full dag, minst 8-9 timmar och för det mesta är det fruktansvärt långtråkigt, eftersom jag då brukar jobba själv i den lilla cafédelen, där det är lite aktion runt 12, men annars helt jävla dött.

Men inte idag, idag var jag minsann ledig ska ni veta.

Och jag gjorde någonting som jag har velat göra ett tag nu, men som jag faktiskt är lite för lat för att göra, då jag gör det så stressar jag undan det mest bara för att få det gjort, eller så fastnar jag i någonting som jag sparat till ingen nytta och inte vet ifall det ska fortsätta att ta upp plats, eller kasseras.

Jag pratar alltså om storstädning, och utrensning.

Jag menar, vem fan behöver fyra tomma lådor, sju papperspåsar från jobbet och minst tjugo olika turistbroschyrer om vad man kan göra på Irland?

Och jag vet fortfarande inte om man säger "på Irland", eller "i Irland". Vad är rätt och riktigt, egentligen?
Jag säger "på", eftersom vi är PÅ en ö, och det låter inte lika stammande som att säga "i".

Så, "på Irland" it is, alltså. Frågor på det?

En annan grej vad gäller städningen, om vi går tillbaks till den, så brukar det aldrig bli av eftersom jag bor i en skrubb med säng, och har alltså inte så stora ytor att städa av, jag kör med dammsugaren nån gång ibland då jag ser några gruskorn som inte fallit mellan sprickorna, och dammar av hyllorna då jag ska ta någonting från nämnda hylla och det är helt täckt i damm.

Inte så ofta då, med andra ord. Dessutom så äger inte herrn i huset någon mopp eller dylikt heller så vad är meningen med att städa då egentligen? Ingår inte vatten i formeln så blir det helt enkelt inte rent och har ni provat att hälla ut någon liter vatten på slitet trägolv med tremillimeters-sprickor och sett resultatet av det någon gång?

Tro mig, det går inte så jädrans bra faktiskt.

Men ja, i alla fall då, så städade jag idag, och röjde, och packade, och slängde en hel massa skit.

Jag fattar inte hur det går till, men har man samlargener så kanske man inte kan hjälpa det, grejerna blir kvar liksom, även fast dom inte behövs.

Och jag fattar inte hur jag lyckas heller, med ett rum som får en hundkoja att verka rymligt och luftigt. Det finns ju liksom ingen plats att lägga allting på, men ändå kunde jag med lätthet fylla tre papperskassar i medelstorlek med en hel massa onödigt skit. Plus fylla min resväska med saker och kläder jag inte använder/inte kommer att använda värt 10kg. Eller ja, 7-8kg då om vi ska vara petnoga, väskan väger typ 2kg med men ändå! Vet ni hur mycket kläder det behövs för att komma upp i 7 kg eller?

Testa, I dare you.

Senare, då jag var klar med all rensning, så dammtorkades allt, och jag menar ALLT. I byrålådorna, i garderoberna, på gardinstången, golvlisterna, rubbet! Jag rev även ut allt jag kunde för att kunna dra fram sängen och städa under den och gudbevars! Så mycket damm på en och samma lilla kvadratmeter har jag nog aldrig sett i mitt liv tror jag.

Men inte hitta jag mitt hårspänne som jag tappat bort och trodde skulle ligga därunder, då är det bortom all räddning alltså.

Då jag var klar med det hann jag med att ta en promenad, handla lite mat, äta sig lite mat med tillhörande efterrätt och se på en liten film om små blå saker. Smurfarna, alltså.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, imorgon börjar jag först 12 och känner mig redan trött, så det kanske blir att sussa snart, men man vaknar ju så tidigt bara, om man lägger sig tidigt alltså.

Kanske blev lite av ett fluminlägg det här ser jag nu men det får ni leva med, så ni vänjer er tills jag kommer hem. Fyra dagar kvar nu.

Godnatt!

Inga kommentarer: