onsdag 10 augusti 2011

Hösten är på G, det känns på flera stadier

Det är ett riktigt busväder ute idag, höstväder redan i augusti.

Lite roligt är det, att jag faktiskt dom senaste dagarna längtat lite till hösten, med regn rusk och blåst, så man får sitta inne med en bra film och en kopp rykande kaffe till.

Jag skulle hellre vilja säga en god bok och en kopp väldoftande te, men jag har för tillfället ingen bok och som jag nog sagt tidigare så är jag grymt besviken på te´t här, luktar fantastiskt gott men smakar bara vatten. Så jag håller mig till film och kaffe för stunden.

Intressant, med tanke på att det faktiskt knappt har varit någon sommar i år för mig... Man har liksom bara suttit och väntat på att den ska sätta igång någon dag och nu helt plötsligt inser man ju, att det blir inte bättre än såhär. Nu går vi mot mörkret.

Nåja. Livet fortsätter som sagt.

En liten sak som jag märkt av under dom senaste dagarna(veckorna), är att jag börjar bli bra less på att jobba med min chef. Maken till dåligt humör får man ju leta efter. Vad man än frågar efter, så får man ett fräsande kort svar tillbaks, vad man än gör så får man en dömande blick och ibland även en suck eller grimas eller någonting liknande som får mig att inbilla mig att hon vill avskeda mig med omedelbar verkan, även fast jag ingenting fel har gjort, eller ingenting fel har sagt.
Hon har ofta ett dåligt humör, och många andra tjejer vill inte gå till henne om det behövs, för att dom vet att dom kommer att bli avsnästa.

Dessutom kommer hon alltid för sent, eller förr gjorde hon alltid det, men nu har hon fixat så att hon alltid börjar 8 och har öppningen så jag antar att hon kommer i tid nu, men eftersom jag själv aldrig är där så tidigt så vet jag ju som sagt inte, och sen går hon alltid hem innan hon faktiskt har slutat.
Det att hon går hem tidigare är acceptabelt en del dagar, då det är lugnt och hon inte behövs, men att hon sen säkerligen(eftersom jag vet att hon skriver att hon börjar en tid men vi vet att hon började en halvtimme senare) skriver och därav ger sig själv lön för en full dag, fast hon inte har gjort en full dag timmässigt, tycker jag är väldigt dålig stil. Speciellt med tanke på att vi bara har ett visst antal timmar som vi får lön för i veckan, och att vi vid många tillfällen fått jobba gratis för att det har varit dåligt med kunder och därav dåligt betalt en del dagar.

Visst, det är inte mycket vi snackar om, fem minuter där, tio minuter här, men om man lägger ihop alla dessa minuter....Jävla skitsystem faktiskt och en av anledningarna till att jag börjar ledsna på att jobba här.

Jag vet ju inte säkert, men jag tror ju, att om hon faktiskt höll sina tider, och var mer noga med att skriva att hon började en kvart senare, eller gick en halvtimme tidigare, så skulle vi inte få det här problemet med att "timmarna tar slut", men det mest optimala vore ju om vi faktiskt skrev exakta klockslag, nu är det ju bara hel-och halvtimme, och kvartar som vi räknar på, antagligen för att det ska vara enklare för den som räknar ut lönen.

Aja, jag får ju snart semester så då får man ta och vila upp sig, är väl säkert därför jag känner mig så gnällig nuförtiden, det tär faktiskt på en att jobba så som vi gör, sex-sju dagar, ibland fler, i sträck för att få en ledig dag, och sen jobba sju dagar till i sträck, och sen inte veta exakt hur man ska jobba, eller när man får ledigt nästa gång, och ibland få ha stängning en dag, och kanske inte sluta innan tio, för att dagen efter ha öppningen vid åtta. Fast värre är det för tjejerna som även gör maten, en del av dom kan ha stängningen en dag och sen få kliva upp och börja jobba efter sex morgonen efter, med kanske knappt fem-sex timmars sömn.

Som sagt, skitsystem.

Nåja, nu ska jag slappa en stund till, sen ska jag gå och jobba, som vanligt. Hoppas bara att regnet ska göra ett uppehåll tills dess så jag slipper bli blöt och mer förkyld.

Inga kommentarer: