fredag 31 december 2010

Sista för i år

22.00. Två timmar kvar på 2010. Snart är det nytt år, och kanske nya möjligheter. Vem vet?

2010. Vilket år det har varit egentligen. Det har gått hemskt fort tycker jag, för exakt ett år sedan så satt jag i en lägenhet i Paris och åt middag med min hyresvärd, lyckligt ovetande om hur galen han faktiskt var. Det skulle jag ju få veta knappt 6 timmar senare.

2010, året då jag flyttade mellan 3 länder. Frankrike, Sverige och nu, Irland.

Året då jag kände hemlängtan, för att väl hemma inse att det inte var hem jag längtade.

Jag sitter här nu, i mitt rum och tänker tillbaka. Vad gjorde jag detta år? Vad har jag uppnått? Vilka mål har jag satt och efterlevt? Vilka har jag träffat? Vilka har jag förlorat? Vad har jag förlorat?

Vad har jag vunnit?

Tänker också på framtiden. 2011. Vad vill jag göra med detta nya år? För det är väl så man säger, att med det nya året kommer nya möjligheter, nya chanser att rätta till det man gjorde fel eller inte hann med under det gamla.

Men vad ska jag rätta till? Vad ska jag uppnå i år?

Är det kanske för mycket begärt, egentligen? Det är ju bara ett år, 12 månader, 365 dagar. Vad hinner man egentligen? Inte så mycket faktiskt, dagar går fort då man är upptagen med att leva.

Vilka mål ska ni sätta upp för detta år? Kör ni dom klassiska, sluta röka, börja träna, gå ner i vikt, träffa den rätte och skaffa barn?

Jag röker inte, tränar varje vecka och har min vikt i kontroll(men allt är relativt), och att träffa den rätte känns lite väl...överambitiöst väl?

Ett år är inte så lång tid ändå, ett sånt projekt behöver nog mer tid på sig.

Jag tänker även tillbaka på hur jag har firat nyårsaftnar förr. Med familj, vänner, pojkvänner och annat folk. Framför tv:n, på Åhlensparkeringen, krogen, hemmafester. Jag har firat in det nya året med glädje och kyssar, med tårar och skrik. Med bråk och slagsmål, med kramar och champagne.

Herregud, jag har bara firat 23 nyår och har redan gjort allt verkar det som. Förutom just på det sättet som jag kommer att göra nu, alldeles ensam, i min egen säng, antagligen sovandes vid tolvslaget.

Jag hör att dom har börjat med fyrverkerierna nu. Visste ni att det är förbjudet här? Fyrverkerier går inte att köpa, och irländarna själva smäller aldrig av några själv, utan det är utlänningar som åker till norra Irland där det går att köpa, och använder.

Det är så mycket som jag har fått lära mig om detta land, som jag inte hade den blekaste aning om innan jag kom hit. Varför finns det så lite info och nyheter om Irland i Sverige? Det är bara Storbritannien som dom skriver om hemma.
Fast det kanske är som med öst och väst, hur mycket vet vi om Asien egentligen, om vi jämför med USA?

2010. Vilket år det har varit. Halva bodde och jobbade jag i Paris, jag tänker inte så mycket på det faktiskt, på hur stort en del personer tycker att det är. Eller en del och en del, praktiskt taget alla som jag nämner det för, får någonting drömskt i blicken och utbrister: Ååh, Paris...Där vill jag också bo!

Jamen flytta då. Svårare än så är det inte, se på mig, kunde knappt språket hade ingenstans att bo och bodde inte ens i landet innan jag fick ett jobberbjudande. Och det jobbet fick jag knappt lämna då jag kände mig klar med det.

2010. Vad betyder 2010 för er? Vad kommer ni att tänka på, och minnas tillbaka till, då någon frågar er i framtiden, Vad är 2010 för dig?

Vad betydde det för mig? Nya möjligheter, nya relationer och ett nytt tänk och sätt att se på min livsstil.

2010 gjorde jag det som många anser är praktiskt taget omöjligt, jag gjorde det som många inte vågar göra, för rädslan av vad som kommer hända härnäst. 2010 bröt jag ny mark, och då jag tänker efter, så mognade jag nog en del.

Kan ni tänka er det, va?

2010 kommer jag att bära med mig, och minnas för vad det gjorde med mig, vad det tvingade mig till vid inte bara ett utan ett flertal tillfällen att göra. Hur jag blev tvingad att bryta upp och fly, ta livsavgörande beslut och vägra ta den enkla vägen. Hur jag blev tvingad tillbaka till mina rötter, för att visa mina nära att jag lever och har det bra, trots att jag oftast befann mig så långt, långt borta.

2010 kommer jag att bära med mig, och ta lärdom av, vid senare beslut i mitt liv, se tillbaka på mina beslut som jag tog detta år och vart dom ledde mig, vart dom leder mig än.
Allra minst jag vet vart dom är på väg att föra mig.

2010 kommer jag att försöka komma ihåg för vad det var, ett prövoår. Ett sabbatsår kanske en del hemmavid skulle kalla det, eftersom jag befann mig utomlands mer än 9 månader av året. Men jag skulle inte kalla det för sabbatsår direkt, jag har ju inte tagit ledigt från någonting, det går ju inte att ta ledigt från livet. Och livet här är inte mindre seriöst än livet i Hudiksvall är, jag jobbar, äter, sover och umgås här med, lika som hemma fast lite annorlunda.

Prövoår ja, det är ett bra ord. Prova på lite, testa lite allt möjligt för att se vad som passar en, det ska man väl ändå få göra?

Livet är ju inte utstakat för en vid 23 års ålder och bara för att det är nytt år på gång så måste man inte börja på med såna planer.

Jag provar på ett år till, det låter som en bra plan.

Tjugo minuter mindre till det nya året här i Swords. Ja, 2010 blev nog inte som många av oss hade tänkt sig, jag vet inte vad jag tänkte. Är inte så vidare känd för att tänka innan jag agerar, det måste jag erkänna. 2010 var nog kanske impulsernas år för mig, mycket jag gjorde detta år på impuls. En fix idé ena dagen, en biljett och packad väska klar andra.

Hur många lever så egentligen? Helt galet då man tänker efter.

Det är kanske det jag ska ha som nyårslöfte? Tänk innan du agerar, kvinna!
Sluta upp med impulslevandet och planera någonting i längre än 2 veckor utan att hinna glömma bort det.

Fast hur kul skulle det vara då?

2011. Året jag vaknar upp i Dublin, går till jobbet som har öppet nästan alla dagar på året och gör mitt bästa och lite till så att jag kanske, kanske får stanna kvar ett par månader till.
Så att jag kan få fortsätta att leva och lära mig mer om detta mitt nya boendeland. Eller jag kanske kommer att bryta upp och fly härifrån med?

2011. Vart kommer jag att sitta om ett år från nu? Det kommer att bli spännande att se.

2011. Det kanske ligger en del möjligheter i det ändå?

Inga kommentarer: