onsdag 1 december 2010

En kortis

Det har snöat ännu mer nu här, igår var det snöstorm och rejäla vindar så jag kände mig ganska glad över att slippa jobba då, idag var det lite behagligare, men det berodde mest på att mina nya vinterkängor faktiskt håller fötterna torra och varma, och att det var nästintill vindstilla.

Jag fick sluta 1½ timme tidigare än enligt schemat eftersom vi inte hade några kunder och ingenting att göra efter 18, vi rengjorde t om ventilationstrummorna eller vad det nu heter i taket, så lite fanns det att göra och då måste nån av oss gå hem helt enkelt. Dom har ett sånt system vilket jag tycker är riktigt dumt faktiskt, för i ett café kan man inte på förhand veta hur resten av dagen kommer att se ut jobbmässigt, och står det att man har ett visst antal timmar som man ska jobba en dag, så borde man ju räkna med att få jobba dom, eller hur? En dag förra veckan så blev det ju bara skit av allting en kväll, då den ansvariga hade samma problem vid femtiden, jag tror att vi var 5 stycken som jobbade då, och en till skulle komma in senare på kvällen och det var i princip inga kunder.
Då bestämde hon att en skulle gå hem och så ringde hon till den andra och sa att han inte behövde komma in alls, och lät mig stanna kvar 1½ timme längre än planerat.

En halvtimme-45 minuter efter att den andra tjejen gått hem, då kom en hel drös kunder och vi var bara 3 helt plötsligt och hade skitmycket att göra i närmare 2 timmars tid, det blev skitstressigt och om den ansvariga bara hade hållit huvudet kallt och låtit allt vara enligt planerat, så hade det aldrig blivit lika stressigt för oss som var kvar.

Men sånt måste man ju vara synsk för att kunna förutse, jag vet ju inte hur det sett ut nu på kvällen för dom andra heller, det får jag ju veta imorgon i så fall, men så ser deras regler ut och om det mot förmodan skulle komma någon och kontrollera så skulle ju managerna få skit för det.

Allt handlar väl om pengar i slutändan som vanligt, som den kvällen förra vecka så slapp dom ju betala ut kvällslön för två pers, och lika för mig idag, jag gick ju back 1½ timmes lön och det gillar ju säkert dom jag får lönen av.

Nåja, risken finns ju att jag får tillbaks dom inom dom närmsta dagarna, då jag enligt schemat ska jobba 11-15, förra gången jag gjorde det så fick jag ju 5½ timmes extrajobb.
Och då ska jag även jobba i den lilla delen, förmodligen helt själv eftersom det är torsdag och fredag, och det tackar jag ju inte nej till, min rygg är helt slut efter idag då jag i princip hela dagen jobbat på golvet, och med disken, att bära brickor och diska kan se enkelt ut, men satan vad det tär på ryggen alltså.

Så ja, det var väl allt, mer snö, mindre jobb, trasig rygg, godnatt.

Inga kommentarer: