torsdag 2 december 2010

Jamen precis som jag skrev igår, så blev jag utan jobb idag. För många andra som skulle jobba idag sa dom, och så blev jag utan timmar.

Lite tråkigt javisst, men då fick jag chansen att åka in till stan och handla julklappar och kolla in hur dom har julpyntat där. Nu var det ju bra längesen jag åkte ner till centrum, sist var första måndagen efter att jag började jobba i cafét, och då åkte jag bara in för att gå och ansöka om ett PPS-nummer så jag tittade inte runt någonting alls då.

Men rejäla lampor hade dom fått upp på huvudgågatan, och så hade dom satt upp några stånd som jag misstänker kommer att föröka sig ju närmare jul vi kommer. Det skulle ju ha vart roligt att se mer av visserligen, om man bara vågade ta bussen.

Som bekant så är inte Irland van vid sådant här väder, med mycket snö och is, jättekallt och dåligt före så vanligtvis då det förekommer så brukar dom låta bilen stå. Men nu kom snön och kylan så tidigt och så snabbt, på bara en vecka så har det kommit lugnt 1 dec snö och det har varit snöoväder nästan varje dag. Det är t om ovant för mig men då spenderade ju jag förra vintern längre söderut, och har för mig att året innan var rätt så milt hemmavid.

Ni får väl bättra på mitt minne här, men brukar det bli sånt här snökaos på en gång i slutet på november, med första snöfallet? Ni har ju tydligen samma problem hemma i norr nu och jag läste vad det berodde på häromdagen men nu minns jag det inte längre. Nåja.

Men iaf, då all denna snö kommer, och det är inte så fasligt kallt heller, runt -10 så all snö smälter ju och det blir ju bara slask på vägarna vilket det ju är värdelöst fäste på. Och irländarna har inte riktiga vinterdäck heller så ni kan ju bara föreställa er hur det ser ut på vägarna nu.

Så det gick bra på vägen ner, men då jag skulle hem...Herregud.

Jag valde väl den värsta tiden att åka hem också men jag var klar halv fyra så tyckte att det var lika bra att åka hem, och då började det att snöa ganska rejält också.

Det tog en timme att ta sig ut från centrum bara med bussen, fan vad med bilar och jävelskap det var men inte en endaste plogbil!

Jag såg en liten traktor som såg ut att sanda en gata då jag åkte ner, men det var allt.
Sen gick det i snigelfart hela vägen till Swords, där bussen tog en genväg bara för att slippa alla bilar som stod still på huvudgatan och det var väl tur det, skulle väl ha tagit ytterligare en halvtimme att ta sig hem annars men då skulle jag nog ha klivit av i centrum och gått sista biten.

Och en sak till som jag kom på, papperskassar. Vad FAN tänkte dom med, då dom bestämde sig för att papperskassar är en jävla bra idé i det här landet, där det regnar och då det inte regnar så snöar det och om det mot förmodan inte gör det heller så blåser det så förbannat så kassen går sönder ändå. Jäkla dumt påhitt alltså.

Jaja, jag överlevde den turen också och fick med mig en bunt julklappar till ett par stycken, fick även med mig en fin sak gratis som jag inte har bestämt än om det blir julklapp eller till mig...Vi får se med den saken.

Just nu så sitter jag och kollar på en prylsida för att se om jag hittar någonting till den sista som jag inte köpt någonting åt än, men det verkar inte finnas så mycket och det jag ville ha är självklart slutsålt.

Förresten så har jag fått nya telefonnummer också, den som känner behov av att ha något av dom får väl höra av sig för jag kommer inte att vara kontaktbar på mitt svenska telefonnummer nu längre.

Jag har tagit kort på snöovädret också men orkar inte lägga upp dom nu, dessutom så gör dom inte vädret rättvisa, man ser ju inte snön som yr omkring då man tar kort, väldigt synd tycker då jag.

Lägger in en video som avslutning för idag, som någon nattpigg person filmade i lördags då det åskade utav bara den här i Dublin. 25 sekunder in i videon, tredje blixten så ser ni ett bostadsområde, jag vet att det är filmat nere i hamnen men det ser exakt ut som bostadsområdet som jag bor i.

Inga kommentarer: