tisdag 21 december 2010

Ja det var väl roligt, hurra!

Jaha.

Se där ja, Moder Natur vet sannerligen hur man rövknullar folk på bästa sändningstid, ursäkta mitt grova ordval.

Vi säger väl såhär istället, ni kommer säkert ihåg när snön kom till Sverige, för lite drygt en månad sen eller så? Då kom det även till Dublin, och det här har jag bloggat om förr, då det började snöa en dag och sen slutade det inte snöa på närmare 4 dagar.

Det bara toksnöade. Hela. Jävla. Tiden.

Men sen en dag så slutade det. Temperaturen gick uppåt, snön smälte på dagen och frös till is på natten och sen hade vi en vecka med ett heltäckande istäcke överallt. Men helt plötsligt en dag så smälte allt det bort också och så hade vi höst igen.

I ett par dagars tid. Ty nu har det vänt. Ja jävlar vad det vände kan jag lova.

I förrgår så kom ett tunt, tunt frosttäcke och lade sig på marken, igår började det att snöa som smått.

Natten till idag så var det som att någon hade snott snökanonen från Åre och dragit en vända genom Dublin med omnejd. Och det slutade inte där heller ska ni veta, snön har kommit hela dagen!

Helvete, vilket liv det blev alltså, bussarna är inställda, flyg är inställda till iaf imorgon bitti och vägarna är nästintill ofarbara, det är snö överjävlaallt.

Och inte en endaste plog- eller saltbil har jag sett till heller så jag sitter ju och funderar på hur dom hade tänkt göra med denna situation, det Irländska Vägverket. Eller det kanske inte finns något sånt här?

Som det ser ut nu så ligger min röst på det sistnämnda.

Så ja, mina känslor är blandade idag kan jag erkänna. Kanske kommer jag att kunna ta mig hem, kanske inte. Sen om flyget går, så kanske det inte går i tid, så jag missar tåget, eller så går det inga tåg heller, och då måste jag försöka få någon att köra ner till arlanda och hämta mig och vi vet ju alla hur det har sett ut på e4an söder om söderhamn dom senaste dagarna.

Åt helvete med det också.

Ja dom senaste dagarna så har jag inte gjort annat än jobbat, problemet är bara att med detta väder som kommit nu, och att julhelgen bara är dagar bort, så märker man att det inte är lika mycket kunder på jobbet som det var för bara en vecka sedan. Detta beror säkerligen mest på vädret, ingen vill parkera och stå för länge på shoppingcentrats parkering, igår så var det helstopp i flera timmar och ingen kom ut därifrån så idag har folk mest troligt gjort sina inköp fort som satan och inte tagit sig tid för någon kaffe. Så folk blir hemskickade i förtid, vi stänger i förtid och vi har få personer som jobbar så om det skulle komma mycket kunder, så blir det på en gång skitstressigt.

Jag jobbade dessutom i den lilla cafédelen igår själv från 17 tills dom bestämde att vi skulle stänga efter 20.30. Jag måste erkänna att jag blev lite småsur på henne då hon kom där och sa att vi skulle stänga och frågade om jag kunde vara klar om en halvtimme...

Jag tror inte att jag har sagt exakt vart våran lilla cafédel huserar i köpcentret, det ligger alldeles precis vid ingången till parkeringhuset på markplan, så vi är som sista anhalt innan folk går ut till bilen igen. Detta gör ju att folk gärna "snabbköper" sig en fika innan dom far hem, eller som igår, tar en kaffe i väntan på att man ska kunna ta sig ut igen. Så man står knappast och rullar tummarna där på kvällen och jag hade kunder precis hela tiden och det enda jag hade tid att göra var att servera och göra kaffe, så då det blev en lucka strax efter 20 kunde jag börja med listan över vad som jag måste ta med tillbaka till cafét från förrådet, såsom mjölk, drickor, muggar, socker etc. men jag hade inte haft en chans att påbörja någon slags städning och det är jävligt mycket som måste rengöras i ett café ska ni veta. Man måste börja i timmar innan stängning för att kunna få sluta en någorlunda anständig tid, det går helt enkelt inte att vänta tills efter man har stängt egentligen.

Men jag hann klart på lite drygt en timme och en kvart, det är ju faktiskt bra men det berodde nog mestadels på att vi hade slut på nästan allt som jag var tvungen att fylla på, så jag behövde inte göra så mycket annat än att städa.

Men så kände jag av det rejält mycket i ryggen då jag väl kommit hem igen, jag kunde knappt sova för värken och då var jag helt slutkörd.

Idag så fick jag sluta en timme tidigare, så det kändes skönt, men insåg just att jag inte har använt mig av den timmen till någonting vettigt, eller resten av kvällen heller för den delen...
Imorgon så jobbar jag kväll igen, 14.00 till stängning, det blir väl antagligen runt åtta halv nio igen tror jag, så jag får väl se till att göra någonting vettigt av min förmiddag istället.

Jaja, det var väl det, jag ska väl ta och kolla lite mer på SAS, SJ, Dublin Airport, Dublin Bus och vädersidor för att se åt vilket håll detta barkar, så håller jag er uppdaterade på om och när jag kan tänkas komma till Sverige.

1 kommentar:

Josephine sa...

Hej jenny,
Jag hittade hit till din blogg efter att ha glômt bort den totalt sen Montpellier.
Kul att du har flyttat till Dublin. Hoppas att du trivs bra där :)

God Jul
// Josephine