måndag 5 december 2011

Hur det går?

Sisådär får jag väl säga. Med det mesta.

På jobbet går det bra, kom över €1000-strecket igår söndag för första gången sen förra julen i "min" lilla cafédel.

Det är jäkligt bra måste jag säga, med tanke på att jag inte ens hade någon mat idag, ugnen i stora cafét strejkar igen så dom tog min toaster, eller vad det heter.
Så jag sålde bara muffins, kaffe, och lite småplock som går att värma i mikron, plus några baguetter. Praktiskt taget ingenting rent vinstmässigt om ni förstår vad jag menar, inte i €1000-klassen i alla fall.

Tjänade ihop €13 i dricks med, och det är jäkligt bra för att vara söndag, eftersom det mest är "vanliga" kunder på helgerna så brukar man inte få så mycket i dricks (snåljävlar), och man brukar som mest få under veckodagarna då det är centrats personal mest som handlar av mig.

Dom är duktig på att ge dricks, och duktiga på att komma tillbaka flera gånger om dagen med, och jag har under den senaste veckan fått lärdom om varför.

Nämligen så gör jag det bästa kaffet dom någonsin druckit. Lite stolt blev man ju då man fick höra det från spridda håll.

Så där går det bra...Lite för bra med tanke på att jag kommer att sluta om mindre än en månad. Har fortfarande inte smält det riktigt, och får som lite ångest och nästan ångrar mig.

Men nej! Sagt är sagt och planer är bestämda, nu har jag dessutom köpt biljetter hem med så nu har jag ett satt resedatum så nu är det ingen återvändo som gäller.

Dessutom så försöker jag att intala mig själv att jag inte kan stanna här enbart på grund av jobbet, jag kan hitta ett nytt någon annanstans, och annars så finns det ingen konkret anledning till att stanna här i Swords.

Så ja, den 13e januari kan ni bocka för i almanackan, då kommer jag hem till Sverige och strax innan 19(SJs tideräkning: samma helg?) är jag hemma i Hudiksvall.

Jag har alltså dryga två veckor ledigt i början på januari då här, som jag tänkt spendera med att resa runt lite till i landet, finns några städer kvar som jag vill besöka och jag har ju turen att dom har många anordnade dagsturer till dom flesta ställena så allt jag behöver göra är att boka en plats och vara i tid för att sedan bli runtslussad med en skock andra turister.

Det blir nog bra det här.

Och hur går det med piercingarna då kanske ni undrar? Är ju en vecka sen jag gjorde dom nu och jag kan ju avslöja att det är lite tack vare en av dom som jag sitter och skriver det här nu klockan fem på morgonen.

Tungpiercingshelvetet. Alltså, ja det är en jättebra idé att ta en dubbelt så lång stav som man behöver under läkningsperioden, eftersom tungan sväller upp så förbannat, men nu har den gått ner till normal storlek och nu är den helt enkelt för stor för min mun. Staven trycker upp i gommen och ner strax bakom tänderna och det drar i tungan och gör förjävla ont ibland, så min sömn dom senaste nätterna har inte varit den bästa. Det gör bara lite, lite ont nu då jag äter och då mest om jag äter någonting starkt eller syrligt - jag kan tipsa er om att hålla er undan mango chutney-sås, och salsa-sås, jisses alltså - eller om jag rör runt tungan för mycket men annars är det ok.

Dom första fyra-fem dagarna så läspade jag med men nu kan jag prata normalt igen med så kan jag inte snälla få byta till en kortare stav?

Den i örat har klarat sig förvånansvärt bra, kan t om ligga på örat och sova utan att det känns alls, och det var den jag var mest orolig över. Har varken svällt upp eller börjat vara eller någonting än, men det kommer väl antar jag, så jag tar det kallt så länge.

Med träningen går det också finfint, jag springer på och går till gymmet och lyfter vikter och har mig i vanlig ordning. Köpte en underställströja häromdagen eftersom det ja faktiskt är vinter men provade även att ta min löptur på gymmet häromdagen. På ett löpband alltså.

Alltså fyfan vad tråkigt det är måste jag säga. Personligen tycker jag att jag orkar mindre då, och man står bara där och glor rätt fram på ingenting. Visst, man kan titta på alla andra som tränar eller på någon av alla tv-skärmar men det finns liksom inte så många snygga killar att spana in och dom visar bara sport, matprogram och barntv(?!) utan ljud så vad är meningen egentligen?

Men jag pinade mig igenom 8km på typ 56min, och jag är väldigt nöjd med det.

Nästa gång satsar jag på 10km jämnt, är ju inte helt omöjligt det nu.

Halv sex, what to do what to do...Det är tur att jag är ledig idag måste jag säga, kommer ju garanterat bli någon tupplur mitt på dagen idag. Det är ganska tur att min hyresvärd har så knepiga arbetstider med, han klev nämligen upp och for iväg halv fyra imorse. Hade han vart kvar hemma så hade ju inte jag kunnat kliva upp såhär mitt i natten och donat med frukost, satt igång en diskmaskin och sitta här och knattra.

Då hade jag nog åkt ut med huvudet före skulle jag tro.

Ja! Idag ska jag nog ta och kolla om det går att ta sig till IKEA här, utan att behöva åka ner till centrum och göra fyra bussbyten för en mindre förmögenhet. Är nämligen så sjukt sjukt sugen på saffran, och vet ni vad? Det säljer dom tydligen inte i vanliga mataffärer här.

Jag vet! Sinnessjukt är vad det är.

Så om det går, ska jag ta mig dit, har jag tur så säljer dom lussebullar nu, det vill jag också ha.

Men ja, just precis nu tar jag mig ingenvart, så får väl ta och läsa lite nyheter så länge kanske, och om det kanske har kommit upp något nytt avsnitt av någon serie jag kan kolla på, men den chansen än nog liten, då det inte har hänt någonting på mer än en veckas tid så antar att det är uppehåll eller nått annat skit igen.

Ni får väl ta och ha det så bra så länge, stressa inte upp er alltför mycket nu, med julhandel och sånt.

Lite skit i hörnen har ingen dött av, spara några slantar och handla julklapparna under mellandagsrean istället och det blir en jul nästa år igen också.

Kram på er.

Inga kommentarer: