måndag 26 juli 2010

Men hejsan!

Ja, som ni kan se så har jag ändrat lite här, upptäckte igår att den bakgrund som jag använde förr hade blivit raderad, så var tvungen att hitta någonting nytt.
Så igår kväll satt jag mest och dona med det på bloggen, plus så fyllde jag på min lista över saker som jag har lärt mig, upptäckt, gillar och inte gillar med min vistelse i Paris. Den kommer jag nog att släppa på onsdag tror jag, i det skick som den är nu.
Jag orkar nog inte skriva om det i något bättre format, nu har jag skrivit det i punktform och huller om buller allt eftersom jag har kommit på nya saker som jag velat dela med mig av, så det får bli på det sättet tror jag.

Det har ju inte blivit så många andra inlägg nu dom senaste veckorna, mest för att jag inte gör så mycket att skriva om. Jag jobbar, äter och sover, ibland så åker jag ner på stan eller går till parken om det är bra väder, jag försöker att på något vis ta vara på min sista tid i Paris, men det känns som att jag redan har sett och gjort det jag har velat.
Visst, det finns en hel massa saker som jag inte har gjort än, som man nog skulle kunnat gjort, som att åka upp i Eiffeltornet, men det är någonting som jag inte har känt att det direkt har lockat mig. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i dom här typiska turistattraktionerna och så, jag gillar inte att shoppa typiska souvenirgrejer heller utan föredrar att uppleva Paris i det här fallet, på parisarnas vis. Och shoppa som jag annars gör, bara saker och kläder jag behöver eller vill ha.

Jag har varit på museum, akvarier och sett nästintill hela Paris från gatunivå, utan turistguider eller bussturer med andra utlänningar, och jag har varit nöjd med det. Det enda ändå som jag inte riktigt har upplevt, är Paris uteliv. Jag har varit på en del krogar och pubar, men inga nattklubbar vid Champs-Elysées, då jag haft det arbetsschema som jag nu har haft, och inte direkt gillar att festa ute i nån trång svettig lokal där en öl kostar 80 spänn, så har det aldrig blivit av helt enkelt.

Men om jag nu någonsin återvänder till Paris, kanske som turist med ett par vänner, så ska jag väl kunna försöka mig på det också.

Nu ska jag snart åka till jobbet, och göra mitt allra sista arbetspass. Det kommer nog att bli lite vemodigt ändå tror jag, inte från min sida då, utan från mina kolleger och min chefs sida, då ingen av dom ville att jag någonsin skulle lämna dom.
Så idag ska jag även prata med dom om att få lite jobbreferenser, och prata med dom på lönekontoret om dom har min sista lönecheck klar tills imorgon bitti, eller om dom nu kanske skulle kunna överföra min sista lön till mitt svenska konto, dom har ju gått och blivit lite moderna nu dom senaste månaderna och satt in mina kollegers lön direkt på deras konton, så kanske kan jag be dom att göra desamma med min, nu för sista gången.
Jag ska ju till min franska bank imorgon, och stänga mitt konto hos dom, dom ansåg att det var enklast och bäst för mig, då jag nu ska flytta utomlands enligt dom, och inte vet när jag kommer att återvända till Frankrike. Och om jag nu kommer tillbaks och behöver ett konto här igen, så behöver jag bara gå tillbaks till banken som jag har nu, och "återöppna" det, så att säga. På det sättet så slipper jag betala alla avgifter och skicka in alla mina nya boendeuppgifter och krångla med allt sånt.

Så ja, vi får hoppas att allting kommer att flyta på bra, speciellt imorgon, då jag kommer att åka till flygplatsen på onsdagmorgon och inte har någon som helst tid att göra någonting annat än att packa och resa då.

Inga kommentarer: