fredag 29 januari 2010

"Bossen"

Idag, som i princip alla andra dagar, så fick jag utskällning för att jag gjorde "någon annans jobb".

Hur sjukt är inte det egentligen? Vi är alla baristor där, utan en specifik arbetssyssla, vi gör allting som behövs göras på rullande band beroende på hur många vi är, hur många kunder vi har och hur mycket det alltså finns att göra. Så det gör ju detta ännu skummare, att jag kan stå i cafét sysslolös, och så fort jag gör en enda sak, så gör jag helt plötsligt någon annans jobb.
Då denna person bevisligen gör någonting annat.

Ja, jag ska väl ta det från början, eller ja, från när jag började idag iaf, att ta det från början så måste jag gå ända bak till starten.

I eftermiddags, då jag började, så fick jag först gå ner till frysen och leta efter någonting som vi inte hade, det fanns inte nere i frysen heller så jag stod i en kvart och frös fingrarna av mig helt i onödan. Sen då jag kom tillbaks till cafét igen, så var vi fyra pers. En stod vid kaffemaskinen och gjorde kaffe, en stod i kassan och tog beställningar, och en tredje - han som är lite huvudpersonen i det hela - stod och plockade ur diskmaskinen och fyllde på smutsdisk i den.

Alltså, så hade jag ingenting att göra för tillfället, då vi inte heller hade några kunder just då.
Så, jag ställde mig vid vitrinen och väntade in kunderna, jag såg att det kom några stycken och dom ville ha något från vitrinen, så jag sträckte mig efter detta och gav det till killen som stod i kassan.

Detta är alltså någonting helt normalt, det finns ingenting speciellt i denna manöver som jag gjorde som var fel eller som jag inte hade befogenhet att göra, jag tog en liten citrontårta och gav den till en kund som betalat för denna.

Det onormala i det hela, skulle ha varit om jag gjort tvärtom, och alltså bara stått där som ett fån och inte gjort någonting.

Men, detta får jag alltså en utskällning för, av killen som för tillfället stod och plockade med smutsdisk, han svär och gormar åt mig att det var hans jobb, att det var han som "hade vitrinen" som man säger..

...Va? Blir min självklara respons. Du står ju och håller på med disken, hur kan du stå där och hålla på med det SAMTIDIGT som du ska ta i mat till kunderna?
Du kan inte vara överallt!

Men, han besvara det bara med att mumla bistert åt mig, och upprepa ordet putain, vilket är en svordom på franska.

Ja, jag vet inte direkt vilken svensk svordom man kan översätta detta till, men "merde" är på samma nivå som "fan", "putain" säger dom själv är vulgärt, och det är en svordom som dom använder i samma omfattning som vi säger jävla, i just denna situation så kan jag mycket väl tänka mig att han sa, "För helvete, Jenny, det där är mitt jobb!"

Sen, efter denna ordväxling, så sprang han iväg någonstans, och den andra tjejen som jobbar i cafét med oss sa, bry dig inte om honom..
Men det är inte så lätt, då han alltid är på mig av olika anledningar. Spelar ingen roll om jag gör ingenting alls, om jag gör fel sak vid fel tillfälle eller om jag gör någon annans jobb eller om jag bara helt enkelt står helt tyst och jobbar. Vad jag än gör så är det helt fel enligt honom.

Jag vet inte hur det egentligen står till, om han har jobbat längre än mig och i så fall med hur lång tid, eller vilken "grad" han har. Enligt mina kunskaper så är vi alla baristor, vi gör allting och det finns ingen av oss som är "chef", utan det är managerna, och han är ingen sån, så mycket vet jag iaf.

Men han är så fruktansvärt bossig! Han vill bestämma allting hela tiden, dessutom har han skitkort stubin(låter det bekant, exempelvis hos min hyresvärd?)och skäller ut mig så fort han får tillfälle till det. Vilket han tar vid alla möjliga småsaker. Som just den ovan, att jag gjorde hans syssla då han var upptagen med annat.

Jag vet inte hur dom andra ser saken, men jag har aldrig sett han skälla ut dom andra för småsaker som han gör med mig, inte ens dom två nya som kan springa omkring som huvudlösa höns då det blir lite för stressigt. Men jag har märkt, iaf på den andra tjejen, att hon gärna klagar på hans sätt att bete sig i cafét, och den andra killen som jag jobbat med tidigare, han har också sagt att han anser att allting går så mycket smidigare och lugnare då han inte är i närheten, alltså att allting flyter på mycket bättre då det bara är vi tre där, utan "bossen" och dom två nya yrhönsen.

Jaa, jag vet inte alls...Jag tycker att jobbet är i det tråkigaste laget, det roliga är ju att man får träffa mycket utlänningar och ganska många snälla fransoser, men själva jobbet barista är nog det tråkigaste jag har gjort i hela mitt liv.

Det blir inte roligare av att en person som man jobbar nära är ett riktigt praktarsel.

Och, helt ärligt, om han skulle försvinna, så skulle jag inte ha någonting emot att jobba vidare där mycket längre än vad jag nu har lust med. Att dom andra hanterar stressade situationer lika bra som ett påskägg och att en del är lite för glada i att stjäla fika på jobbet och ytterligare en annan är för positiv för hur mycket vi kan sälja under dagen, och alltså gör för mycket croissanter och dylikt, plus tar ut för mycket från frysen, som i sin tur leder till att vi måste slänga väldigt mycket, rör mig inte ryggen. Allt detta kan jag leva och framförallt jobba med, men att ha en person som på pappret ligger på samma nivå som mig, men som beter sig som att han äger stället och sköter det som skit, det pallar jag inte med alltså.

Ja, just för tillfället så finns det väl ingen direkt utväg, jag har bara vart i Paris i snart 3 månader och anser att det är för kort tid för att ge upp och åka hem. Det är jag för envis för helt enkelt. Jag vill stanna kvar ett par månader till iaf, och jag vill se Paris på våren, och sommaren. Och dels så vill jag se hur länge jag kan behålla det här jobbet=)

Så, det enda jag kan hoppas på, är att han kommer att sluta eller gå ner i arbetstid, så att jag slipper jobba så mycket med han. Just nu har han full tid, 35 timmar, i veckan. Men jag vet att han pluggar på sidan om, jag vet inte riktigt hur mycket men jag kan ju hoppas på att han går ner i tid för att kunna plugga mer.

Det optimala vore ju att han slutade helt, men någonting säger mig att det inte kommer att ske inom den närmaste tiden, och även om han nu gjorde det, så kommer han väl att hänga på jobbet likt förbannat då han får tid till det..

Men jaja, nog om detta nu, till ett annat ämne lite kort.

Idag så fick jag svar på en annons som jag mailade till, angående ett rum i en lägenhet. Detta var hos en tysk tjej som ska göra sin praktik här i Paris feb-juni. Hon ville alltså nu, att jag skulle flytta in på samma gång som hon, den första februari...Alltså, om två dagar.
Ja, jag blir ju lite delad i det hela. Jag har dels inte träffat henne än, och inte sett lägenheten heller. Dels så ligger hyran lite i det dyraste laget för mig...Och nu, då hon kommer två dagar innan sitt eget inflyttningsdatum och säger att hon vill att jag ska flytta in då också...Det låter som att det hela kommer rinna ut i sanden. Jag har ju betalat hyran här för februari nu redan, och om jag skulle komma nu och säga att jag vill ha tillbaka mina pengar och flytta ut om två dagar, så skulle det bli hus i helvete här hemma.

Jag hoppas bara att hon hör av sig igen, om att jag kan flytta in den första mars, för då tar jag rummet osett. Jag bor hellre med en tyska i 4 månader än bor kvar här.

Ja, jag vill ju att någon överhuvudtaget ska höra av sig till mig innan den 10 februari, för har jag klart boende till mars innan dess, så får han gorma bäst fan han vill, då flyttar jag och kommer totalvägra att betala, så enkelt är det bara och jag ska göra mitt yttersta till att hålla mig till den här planen!

Inga kommentarer: