onsdag 22 juni 2011

Stå ut, det blir ingen bättring

Ja, jag vet, det blir inte bättre än så här. Jag är nog inte riktigt född skribent, men jag försöker iaf.
Varje dag tänker jag att jag ska skriva någonting här, men sen blir det aldrig av, av olika anledningar.

Sen sist så har jag haft besök i tre dagar och jobbat från öppning till stängning tre dagar, däremellan har jag gått runt och tänkt att jag ska ta och sätta igång med träningen igen, idag är det nio dagar sedan jag sist gjorde någonting tillräckligt ansträngande för att klassas som träning. Sedan har jag gått i affärer och letat lite kläder, det är rea i princip överallt här nu av någon anledning och det resulterade i att jag gick till affären som det alltid är lågpris i och handlade istället.

Jag ska ta lite kort också för det jag har köpt är verkligen anmärkningsvärt måste jag säga.

Senare så har vi haft en äkta Barista på jobbet som har tränat oss i hur man gör en riktigt god kaffe, på rätt sätt. Tydligen har jag alltid haft för lite kaffe men nu vet jag hur créman ska se ut och hur många sekunder en shot ska ta att hällas upp i koppen, och så visade hon hur mjölken ska se ut och vad man ska eftersträva med skumningen, alltså krämig mjölk, inte skummig.

Så nu kan jag grunderna i det här yrket med, som jag bara har hållit på med i typ,1½år eller vad det blir=)

Ja, inte så att jag inte kunnat förr, men nu vet jag det tekniska, och siffror, det har jag aldrig fått lära mig innan, utan det har mest varit gör si gör så och så blir det en god kaffe i slutändan.

Så igår kväll då jag kom hem och hade tänkt sätta mig och berätta allt det här för er, så fastnade jag på Youtube istället, kollandes på Latte art i timmar. Jag är besatt, nu ska jag till jobbet i eftermiddag och öva!

Men ja, det är väl vad som har hänt antar jag, i min lilla värld, mitt gymkort gick ut igår med så nu är jag i valet och kvalet om det ska förnyas eller inte. 3-4månader till minst.

Ska jag stanna här tills september-oktober? Har jag jobb så länge? Enligt kontraktet jag skrev på så går min anställning ut nu typ vilken dag som helst har jag för mig. Vill jag fortsätta jobba här ändå efter det? Vill jag stanna här så värst länge till?

Sånt sitter jag och tänker på också, det är som vanligt det, ingen aning har jag heller, så för tillfället så förnyar jag det inte, utan väntar och ser.

Men det skulle uppskattas om man fick någon annans åsikt i det hela med, jag vet att många hemma vill att jag ska komma hem, men till vad? Finns det jobb, finns det boende?
Jag gillar verkligen det här yrket nu, och vill fortsätta jobba som barista, men kommer det att finnas jobb för mig inom det om jag väljer att flytta hem? Eller blir det till att flytta till någon annan storstad då? Visst, det blir ju närmare, men kommer det att bli någon skillnad? Kommer jag verkligen att se min familj och mina vänner oftare än vad jag gör nu, om jag skulle bli tvungen att flytta till Stockholm eller Göteborg eller liknande där jag sett att man söker efter baristor?

Som ni ser, ingen bättring alls i den här fronten blir det, jag sitter mest och gör samma sak, tänker samma saker och håller på. Nu ska jag iaf ut och springa en snabbis för någonting måste jag fan uträtta av allt jag funderar på.

Inga kommentarer: