fredag 18 februari 2011

Kom på två saker

Kom på en sak till som jag irriterar mig på något så förbannat, och det är människors oförmåga att städa upp efter sig.
I caféer och restauranger i Sverige, så har vi ju som hyllor där man ska ställa brickan på då man är klar, vi har inget sånt i vårat café, så kunderna blir då tvungna att lämna kvar brickan på bordet.
Ok, just det har jag inte någonting emot, i huvudcafét så måste dom ju göra det, då vi serverar allt med riktigt porslin och det vore ju inte så ekonomiskt för oss om alla slängde kopparna i sopkorgen då dom druckit upp Men! I lilla cafét så serverar vi allt i pappmuggar och på papptallrikar, alltså skulle kunderna utan större ansträngning ta sin bricka, gå till dom tre(3!) sopkorgarna som finns till deras förfogande och slänga skräpet då dom går, och därefter lämna brickan vid utgången där vi faktiskt har ett bra ställ för just dom.

Men icke.

Majoriteten av kunderna bara lämnar allting på bordet som en bunt tvååringar som just fått börja äta själv. Det ser helt förjävligt ut måste jag säga. Att dom inte skäms! Känner jag även för att tillägga.

Ja, jag vet, kanske inte i samma klass som världssvält och barnmisshandel men jag får ju spunk för mindre.

Den andra saken jag kom på är av lite trevligare natur, nämligen semester. Dom börjar snacka väldigt mycket om semester nu på jobbet och att det börjar dra ihop sig att ansöka om man vill vara ledig i sommar. Så jag slänger frågan till er, min familj och mina vänner; När, hur, vart och hur länge ska jag ta ledigt?

Och vill ni ha hem mig överhuvudtaget kanske är en befogad fråga så jag ställer den i samma andetag.

Förra året så var det ju enklare, jag var ju klar med att jag skulle hem över midsommar redan vid nyår, men då åkte jag ju inte hem alls på 8 månader, nu var jag ju hem över julhelgen en snabbis och dessutom så är jag inte ens säker på att jag har mitt jobb kvar i juni.

En tjej som är barnledig nu kommer nog mest troligt tillbaka till cafét då någon gång, men min chef är inte helt säker heller i den frågan hur det kommer att bli, men mitt kontrakt avslutas i juni. Som det är sagt nu, sen får vi ju se då det närmar sig om jag får stanna kvar eller inte, och det känns ju faktiskt inte som att det är aktuellt att ta ledigt just den perioden.

Så jag vet inte jag, därav slänger jag över ansvaret till er, som vanligt. Kom med förslag när det passar er bäst, så kikar jag på detaljerna efter det, det låter väl som en bra plan?

Bra, då säger vi så!

1 kommentar:

Linda K sa...

tjenare! För min del så e de bara å komma hem när du vill för min del, å de tror ja att resten av the family tycker oxå! ;-) Bara du kommer hem nån gång, säg... Vi saknar dej iallafall!!
Kram Linda