fredag 14 januari 2011

Tja

Men hej igen, här är det då ingen aktion ska ni veta och varför ska jag nu berätta för er.

Först så kom jag ju hem från julledighet i Sverige, sen vart det nyår och hela tiden har jag jobbat.

Jag jobbade 8 dagar i sträck, var på väg att bli en nionde också men då tyckte min chef att det faktiskt fick räcka, och kom på någon annan som hon kanske kunde sätta i arbete.
Sen så lugnade det ner sig lite, jag fick lite kortare pass och fler lediga dagar, det fick vi allehopa faktiskt för satan vilken skillnad det blev efter nyår i köpcentret alltså. Knappt något folk alls, inte ens på helgerna som varit har det blivit ens lite stressigt.

Sen kom vi ju till det där magiska datumet, 10 januari, som det i mitt kontrakt stod att jag skulle göra min sista arbetsdag på cafét. Dagen kom, och gick.

Och jag fanns fortfarande med på arbetsschemat.

Och det är ju som så det ser ut på den fronten, jag är kvar på deltid, som förr, men nu betyder inte deltid 40 timmar i veckan utan en faktisk deltid på cirka 18-20 timmar i veckan som det har sett ut och ser ut nu dom här aktuella veckorna.

Sen vet jag inte exakt hur många timmar det blir i slutändan, men många av tjejerna är sjuka nu, en del ska gå på semester snart med så timmarna kommer antagligen att öka på lite, för just nu är det en väldigt lugn period för alla, det vet vi ju.

Men jag får vara kvar, och huvudsakligen så vill dom andra tjejerna ha mig kvar med, för som det ser ut nu så behöver dom egentligen inga fler anställda faktiskt, dom klarar sig alldeles utmärkt utan mig men dom vill det helt enkelt inte. En av tjejerna har sagt så, och jag anar en liknande attityd hos chefen med så jag hoppas att jag gjort ett gott intryck på dom och får stanna.

För det vill jag faktiskt, jag gillar jobbet, men framförallt gillar jag arbetsmiljön, dom andra tjejerna och stamkunderna, jag gillar att det är bara 25 minuters gångavstånd hemifrån också, slipper köpa busskort och kan powerwalka lite varje dag.

Men sen får vi se hur slutnotan blir, jag har ju räkningar att betala, och vill gärna få lite över att spara till senare så vi får se helt enkelt hur många timmar det blir, annars blir jag tvungen att hitta någonting annat, speciellt då dom sänker minimilönen här på Irland.

För ja, som jag har fattat det så ska den sänkas med 1€ till 7.65€ i timmen någon gång under 2011, frågan är bara när.

Helt hutlöst egentligen, ibland så fattar jag inte vad jag skulle hit och göra...

Som tur är så handlar inte allt om pengar för mig, utan om upplevelse och erfarenhet, så jag hoppas att jag överlever fram till sommaren så att jag får se allt som jag vill se här, för just nu är det inte direkt säsong för någonting som ni vet.

Jag var på museum idag faktiskt, National Museum of Archaeology, väldigt intressant faktiskt, och fascinerande. Jag har en drös museum till att beta av så jag har ju någonting att göra under resten av vintern, och nu efter imorgon så har jag en fem dagars lång helg, så jag kommer att kika på lite fler museum och utställningar som jag vet finns i Dublin.

Jag hoppas bara att det är tillåtet att knäppa kort på dom andra ställena, lite tråkigt faktiskt att man inte får knäppa kort på museum, det är ju inte direkt så att ni kan komma över och se allt själv. Dom har just inga bilder på hemsidan heller så det finns knappt någonting att visa, men en sak som jag måste nämna, är att dom hade en gammal dräkt där, en folkdräkt som var rätt så välbevarad. Den var likadan sydd som min hembygdsdräkt och det kanske var det som fångade mitt intresse, då själva klänningen var i ett stycke i brunt rejält tyg, som en vardagsklänning, men skjortan till var otroligt välbevarad, men det var en sån högtidsskjorta, alltså den såg ut som en sån och inte som våra vardagsskjortor alltså med utsvängda ärmar och ganska öppet i halsen. Utan den gick ihop vid handlederna och det syntes att den hade som en liten krage, så jag vet inte om hela klänningen kanske var en högtidsdräkt eller inte. Det stod ingenting om det i informationen om den heller men vid första anblick såg den väldigt vardaglig ut, förutom just skjortan då, som inte hade några synliga skador.

Dom kanske inte hörde ihop alls heller, vad vet jag? Enligt mina kunskaper och det jag såg så verkar det vara på det viset faktiskt men varför skulle ett museum göra en sån miss utan att någon märkte det?

Nåja, ska snart gå och lägga mig nu, ska jobba hela dagen imorgon från 11 till 19 så, hörs.

Inga kommentarer: