onsdag 27 oktober 2010

Uppdatering då!

Sådärja, nu har det hänt lite grejer sen sist minsann!

Jag har lyckats komma med flyget till Dublin, dom första två nätterna sov jag på ett vandrarhem, mycket folk där vill jag lova. Mycket svenskar och fransoser faktiskt.

Jag trodde det faktiskt inte, men under dom här två första dagarna så har jag hört lika mycket franska som engelska. Väldigt oväntat.

Så har jag vart på anställningsintervju på ett jobb jag antagligen inte kommer att ta, eller ens vill ha. Det är i en liten shop längst ut i västra kanten av Dublin, dit det knappt går några bussar så dom föreslog att jag skulle försöka hitta ett boende i närheten, men det kan man ju inte beställa bara sådär som ni vet.
Men annars så verkade jobbet i sig bra, bra betalt, långa skift och nära kontakt med kunderna, och mycket ansvar och egna beslut, och inte bara göra kaffe utan även lite andra grejer.

Imorgon ska jag dit och provjobba ett par timmar under lunchen, men då ska jag även säga till dom hur det ligger till, för därifrån jag bor nu kommer det inte att gå några tidiga bussar så jag kommer aldrig att kunna ta morgonskiften eller börja innan sju på vardagarna.

Ja, det här med boendet också har varit en riktig karusell må jag säga, allt förstördes pga att jag missa flyget i söndags, så hälften hade gett rummen till någon annan, en var jag och kolla på men rummet var i storlek mindre städskrubb och med en småbarnsfamilj från slovakien. En annan bodde 2 mil söder om Dublin så det var för långt bort och sen hade jag helt plötsligt inga fler rum att välja mellan, så jag började söka nytt igen igår eftermiddag.

Då hittade jag ett billigt rum i Swords, norr om flygplatsen, 13km norr om Dublin och tänkte, ptja varför inte liksom? Åkte dit och kollade på det, snackade med killen som ägde huset, en medelålders kille som jobbar på flygplatsen, det bor även två lettiska tjejer här varav den ena är flygvärdinna åt Ryanair och den andra jobbar på nån fabrik och verkar inte kunna engelska, eller så vill hon bara inte snacka direkt till mig, jag vet inte.

Det får tiden utröna.

Så hit flyttade jag då i förmiddags.

Och då boendet är säkrat för tillfället, så ska jag ta itu med jobbletandet, och försöka hitta någonting i eller i närheten av Swords, det tar ju trots allt 40 minuter att åka bussen ner till centrum så det skulle nog vara bekvämare att hitta något här.
Jag har redan varit in i centrumet här i Swords, och lämnat mitt CV till 3 olika caféer nere i shoppingcentrat, imorgon ska jag åka ut till flygplatsen och kika runt, där finns ju Starbucks också och jag har redan skrivit en sån jobbansökan till dom så ska lämna in den då, jag försökte tidigare på ett Starbucks nere i stan men då sa dom att dom inte sökte efter personal för tillfället.

Men det skiter jag i, jag ska fråga iaf.


Hmhmm, vad mer då? Gått vilse har jag gjort, men det gör jag ju jämt och ständigt så det var väl inga nyheter, fått ont i fötterna väldigt mycket har jag också, av att ha gått typ jämt. Svettas har jag gjort också eftersom jag var så korkad att bara ta med vinterjackan och ingen tunnare jacka, det är ju fortfarande varmt här i Irland serni.
Insett att om man verkligen kollar in folket här i Dublin, så ser dom flesta ut som hemma, förutom dom man helt klart kan se är utlänningar då förstås...
Det har regnat två gånger såvitt jag har sett, så dom håller var dom lovar med mycket regn och blåsigt väder.

Det tar en jävla tid att gå från plats till plats här, det känns faktiskt som att Dublin är större till ytan än Paris, men det kan nog bero på att i Paris så är allting i centrum mer eller mindre, och vad man än letar efter, så finns det i varje gathörn, såvitt jag har sett här så finns inte ett endaste riktigt café ens på det jag misstänker är huvudgatan.

Jaja, det får räcka för nu det här, nu ska jag bara lata mig i min säng och låta mina stackars fötter vila, imorgon så ska jag se till att finna mig ett jobb!

Jag skickar adressen över mail också, sen får ni se till att skaffa Skype allehopa så att jag kan få prata med er utan att bli bankrutt=)

Inga kommentarer: